Strona używa plików cookies więcej

Technologie wspierające procesy dydaktyczne

Idziemy z duchem czasu, więc zastosujemy najnowsze technologie wspierające procesy dydaktyczne (Zadanie 5)

Zapewnią one pełny dostęp do udziału w procesie kształcenia oraz prowadzenia badań naukowych dla osób z niepełnosprawnościami.

Utworzenie Wirtualnego Laboratorium Technologii Wspomagających: wirtualizowanie systemów komputerowych z zainstalowanymi narzędziami asystującymi i udostępnianie ich studentom 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Połączenie do wirtualnych komputerów może nastąpić z dowolnego miejsca, a jedynym wymogiem jest posiadanie dostępu do sieci Internet. Udostępniane systemy mogą być grupowane, na podstawie udostępnianych funkcjonalności, w wirtualne pracownie lub laboratoria, umożliwiające nie tylko na swobodny dostęp do specjalistycznych narzędzi informatycznych, ale również przeprowadzanie zdalnych zajęć. Wirtualne komputery zostaną wyposażone w specjalistyczne oprogramowanie. To działanie pozwoli zapewnić dostęp do dydaktyki niezależnie od ograniczeń fizycznych, np. dostępności obiektów czy godzin otwarcia uczelni.

Zwiększenie dostępności do usług informatycznych na terenie uczelni: zakup dodatkowych urządzeń bezprzewodowych, obejmujących swoim zasięgiem wymagane punkty udostępniające informacje oraz miejsca w budynkach uczelni najłatwiej osiągalne przez osoby z niepełnosprawnościami (parter budynków, główne korytarze, hole itp.). Jest to warunek korzystania z systemów informatycznych oraz informacji udostępnianych elektronicznie na terenie UWr. Bez tych działań nie będzie możliwe sprawne funkcjonowanie ww. wirtualnych laboratoriów czy aplikacji do odczytu kodów QR znajdujących się przy oznakowaniu obiektów uczelni.

Rozszerzenie działalności wypożyczalni prowadzonej przez Zespół ds. Obsługi Studentów i Doktorantów z Niepełnosprawnością (ZOSDN) o zakup laptopów oraz skanera do wykonywania adaptacji materiałów dydaktycznych. Biorąc pod uwagę coraz większą liczbę studentów z niepełnosprawnością korzystających ze wsparcia asystentów dydaktycznych oraz studentów z niepełnosprawnością narządu wzroku, zgłaszających potrzebę korzystania z materiałów dydaktycznych w postaci alternatywnej elektronicznej oraz wydruków brajlowskich, zakup jest niezbędny, aby zapewnić tym studentom odpowiednią jakość w procesie dydaktycznym.

Utworzenie dla osób z niepełnosprawnościami specjalistycznych stanowisk komputerowych w pracowniach Uniwersytetu Wrocławskiego. Stanowiska wyposażymy w biurka z regulacją wysokości oraz fotele ergonomiczne z regulacją wielopłaszczyznową. Oprócz tego, zdobędziemy urządzenia lektorskie i oprogramowanie dostosowane do potrzeb osób niewidomych, zapewniające dostęp do szerokiej liczby języków i form graficznych, m.in. zapisów matematycznych i nutowych oraz obsługi drukarek brajlowskich. Zaplanowaliśmy zainstalowanie rehabilitacyjnych pakietów głosów (programy umożliwiające czytanie tekstu z dokumentów i stron internetowych) oraz oprogramowania dla osób niewidomych i słabowidzących, którego zadaniem jest powiększanie i czytanie głosem syntetycznym wszystkiego, co znajduje się na ekranie komputera. Naukę i pracę ułatwią też lupy elektroniczne, specjalistyczne klawiatury oraz drukarka brajlowska, stanowiąca wyposażenie stanowiska komputerowego na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.