Strona używa plików cookies więcej

Ludzie / Pracownicy / Studenci

Pracownia HR: wychodzimy z uczelni do biznesu

Dr Magdalena Ślazyk-Sobol, założycielka i koordynatorka Pracowni HR, widzi w swoim zespole konsultantów i trenerów o ogromnym potencjale. Wie, na co ich stać, dlatego jest spokojna, kiedy wysyła ich do firm.

Pracownia HR powstała z inicjatywy Ślazyk-Sobol z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. W marcu 2018 roku zaproponowała wspólny projekt studentom specjalności psychologia biznesu i organizacji. Za cel postawili sobie trzy elementy: edukować, zdobywać doświadczenie zawodowe oraz pomagać organizacjom. A za podstawową metodę: stawianie na praktyczny wymiar psychologii biznesu. Oni uczą się i zdobywają doświadczenie, a współpracujące z nimi firmy zyskują profesjonalną diagnozę i działania rozwoje – w ten sposób udało się doprowadzić do sytuacji win-win, w której każda ze stron odnosi korzyści.

– Największą zaletą naszych działań jest ich uniwersalność. Szkolimy w obszarze umiejętności miękkich, które przydają się każdemu, niezależnie od tego, co robi i na jakim etapie życia się znajduje – mówi Patryk Molski, członek Pracowni, student ostatniego roku psychologii i certyfikowany trener biznesu.

O umiejętnościach twardych mówi się, że są niezbędne do zdobycia pracy. O miękkich – że decydują o odniesieniu w niej sukcesów. To właśnie umiejętności miękkie wpływają na to, jak się zachowujesz i porozumiewasz z innymi, w jaki sposób podejmujesz decyzje, organizujesz swój czas albo reagujesz na stres.

Młodzi ludzie zdobywają w Pracowni umiejętności i doświadczenia, które potem przydadzą im się na rynku pracy. To dla nich wyjątkowa okazja, żeby poznać branżę i zbudować swoje portfolio jeszcze podczas studiów.

– Dajemy z siebie wszystko, bo HR to po prostu coś, co chcemy w życiu robić – mówi Monika Wróbel, koleżanka Patryka z zespołu.

Choć jeszcze nie minął rok ich działalności, już mają na koncie szereg zrealizowanych projektów. Zajmowali się m.in. diagnozą w studiu architektonicznym, indywidualnymi sesjami coachingowymi z kadrą zarządzającą firmy, organizowaniem otwartych wykładów, warsztatów oraz szkoleń, np. z organizacji czasu albo współpracy w zespole.

Starają się być zawsze na bieżąco na poziomie merytorycznym, dlatego śledzą wszystkie nowości i konsultują je z praktykami. Co miesiąc zapraszają do Instytutu innego specjalistę HR, z którym omawiają konkretne zagadnienia istotne w branży.

zdjęcie przedstawia portret dr Magdaleny Ślazyk-Sobol
Dr Magdalelna Ślazyk-Sobol /fot. Magdalena Marcula/UWr/CC BY 2.0

Przed oficjalnym startem Pracowni cały zespół przeszedł intensywne szkolenia zorganizowane przez jego koordynatorkę, Magdę Ślazyk-Sobol, z którą do tej pory konsultują wszystkie planowane projekty.

– Jestem spokojna, kiedy wysyłam moich studentów do firm, bo wiem, na co ich stać – mówi Ślazyk-Sobol. – Są gotowi, żeby wkroczyć na rynek pracy. Jako doświadczony HR-owiec śmiało już bym ich zatrudniła.

Z przekonaniem podkreśla, że dobrze poznała swoich podopiecznych w trakcie zajęć, na których diagnoz i szkoleń studenci uczyli się najpierw na sobie. W Pracowni ich relacje jeszcze się wzmocniły.

– Dbamy o wzajemne zaufanie, bo wiemy, że dobra współpraca gwarantuje rozwój, zarówno nasz własny, jak i naszych klientów – mówi. – Rozmawiamy ze sobą dużo i szczerze, a gdyby ktokolwiek z zespołu potrzebował mojej pilnej konsultacji, wie, że zawsze będę dla niego dostępna.

Śmieje się, że, kiedy coś im proponuje, zawsze odpowiadają: „Wow! Robimy to!”. I właśnie takie podejście najbardziej motywuje ją do kolejnych działań. Jest pod wrażeniem ich zapału, ciężkiej pracy, a przede wszystkim nieszablonowego podejścia do każdego człowieka.

– Niesamowite jest w nich to, że kiedy wydaje mi się, że już nie mogą mnie bardziej zaskoczyć swoją pomysłowością i zaangażowaniem, oni wpadają na jeszcze lepszy pomysł – mówi. I dodaje: – Myślę, że chcą tymi działaniami dołożyć od siebie cegiełkę do zmiany świata na lepsze.

Wspomina jedno ze szkoleń w firmie IT, której połowa pracowników była cudzoziemcami. Na spotkaniu zespołu zaproponowała, żeby poprowadzić szkolenia w języku angielskim, czego nigdy dotąd nie robili. Odpowiedź? „Jasne! Dlaczego nie”.

Zaangażowanie do pracy jest efektem między innymi rewelacyjnej atmosfery w grupie – niewielkiej, bo liczącej zaledwie jedenaście osób – ale aktywnej i zgranej. „Team work is a dream work!” – brzmiał tytuł jednego z przygotowanych przez nich szkoleń. Na własnej skórze sprawdzili, że to prawda i teraz są tego najlepszym dowodem.

– Wiem, że jeśli nagle się zatnę w trakcie szkolenia, zawsze znajdzie się ktoś, kto uratuje mnie z niezręcznej sytuacji. Dla mnie to bardzo ważne, bo wsparcie zespołu daje mi komfort pracy – przyznaje Monika.

Kiedy rozpoczynają współpracę z przedsiębiorstwami, wychodzą z roli studentów i stają się partnerami biznesowymi. Nie mogą więc liczyć na ulgowe traktowanie, jednak wbrew pozorom taka sytuacja bardzo im odpowiada, bo wiedzą, że nie mogą nawalić, a to jeszcze dodatkowo ich mobilizuje.

– Na początku każdego projektu mam obawy, czy mi się uda – mówi Monika. – Ale już po wszystkim zostaje w głowie myśl: „Kurczę, dałam radę!”.

Studenci w Pracowni stale poszerzają wiedzę i umiejętności. Zwłaszcza, że lubią spotykać się z nowymi przypadkami. Wtedy chętnie czytają dodatkowe materiały i gromadzą ćwiczenia oraz symulacje. Są gotowi poświęcić naprawdę dużo czasu, żeby przygotować coś oryginalnego, świeżego i skutecznego.

Dzięki takiemu podejściu gołym okiem widać pozytywne efekty ich działań, jak choćby zmiana sposobu myślenia wśród uczestników szkoleń. Zaczynają się oni bowiem otwierać na pracę nad sobą i zdobywanie nowych umiejętności. Zespół Pracowni spotkał się też z dobrym odbiorem ze strony pracowników firm, licealistów oraz gości spotkań. To wszystko dodaje im sił na wypadek trudności. A tych im nie brakuje… Bo najpierw muszą przekonać prezesów, dyrektorów i właścicieli firm o swoim potencjale, co często okazuje się niełatwym i pracochłonnym zadaniem. Studencka inicjatywa prowokuje komentarze: „Skoro jesteście studentami, nic nie wiecie o realiach pracy”.

Ale nie poddają się i każdą nadarzającą się okazję wykorzystują do popularyzowania wiedzy o tym, czym zajmuje się dział personalny i dlaczego jego rola w organizacjach jest tak istotna. Dział HR często niesłusznie kojarzony jest z rolą administracyjną – z kadrami i płacami – przeglądaniem stosów CV i niekończącymi się rozmowami kwalifikacyjnymi. Tymczasem w klasycznym ujęciu HR-owiec zajmuje się wspieraniem pracowników oraz kształtowaniem kultury organizacyjnej firmy. Bada kompetencje i tworzy strategie rozwoju, zwiększa poziom satysfakcji z pracy, zajmuje się szeroko rozumianym doradztwem personalnym i służy pomocą w przypadku konfliktów albo syndromu wypalenia zawodowego.

Nie narzekają na brak zajęć, bo grafik Pracowni na najbliższy czas jest już zapełniony. W planach mają m.in. szkolenia biznesowe dla programistów, testerów i developerów IT z jednej z najbardziej kreatywnych firm informatycznych w mieście, a także współpracę z jedną z wrocławskich szkół. Dla nauczycieli przygotują szkolenia o współpracy w grupie, a dla kadry administracyjnej – o zarządzaniu czasem.

Żeby przekonać się, jak w praktyce wygląda współpraca z Pracownią, zapytałam, co by się stało, gdybyśmy zaprosili ich do Biura ds. Promocji UWr, w którym pracuję. Dowiedziałam się, że pierwszy krok to wzajemne poznanie, czyli rozmowy z całym zespołem lub z samym kierownikiem. Drugi – dostosowanie metod szkoleniowych do konkretnych zadań, celów i trudności, z jakimi mamy do czynienia w pracy. Kto wie, może wkrótce ustalimy termin pierwszego spotkania? Bo – warto to wiedzieć – zespół Pracowni jest otwarty na współpracę z jednostkami Uniwersytetu Wrocławskiego oraz na indywidualne spotkania z poszczególnymi pracownikami naszej uczelni. Wystarczy wysłać e-mail na adres koordynatorki: magdalena.slazyk-sobol@uwr.edu.pl.

tekst: Aleksandra Draus

Dr Magdalena Ślazyk-Sobol jest absolwentką Uniwersytetu Wrocławskiego i adiunktem w Zakładzie Psychologii Zarządzania Instytutu Psychologii. Studiowała na Uniwersytecie w Heidelbergu. Jest certyfikowanym trenerem Szkoły Trenerów Biznesu „Moderator” i członkiem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji (PSPO). Pracuje jako diagnosta i konsultant HR. Specjalizuje się w metodach Assessment Center/Development Center oraz w zjawisku wypalenia zawodowego. Zrealizowała liczne projekty w firmach motoryzacyjnych, finansowych oraz IT.

Dodane przez: Aleksandra Draus

25 Lut 2019

ostatnia modyfikacja: 14 Mar 2019