prof. dr hab. Gościwit Malinowski
Gościwit Malinowski
Program dla Uniwersytetu Wrocławskiego na lata 2022-2024
Tezy wstępne:
1. O potencjale Instytucji decydują kadry. Cel – uwolnić potencjał pracowników w sposób zindywidualizowany, wykorzystując specyficzne umiejętności, kompetencje i dobre strony każdego pracownika oraz każdego zespołu.
2. O dobrych kadrach decydują pieniądze. Cel – godnie wynagradzać wszystkich pracowników, przede wszystkim podnieść uposażenia najmniej zarabiających oraz premiować i sprawiedliwie wynagradzać pracowników przynoszących wymierne korzyści uczelni. Obowiązkowo wynagradzać każdą ponadwymiarową pracę dla dobra uczelni. Zredukować wszelkie zbędne koszty, odłożyć w czasie wszelkie niecierpiące zwłoki inwestycje a pozyskane środki przeznaczyć na natychmiastowe podniesienie uposażeń.
3. O dobrym wykorzystaniu kadr decyduje odpowiednia organizacja pracy (prosta struktura uczelni, nienakładanie się kompetencji zespołów) oraz dobra atmosfera pracy (upodmiotowienie i autonomizacja jednostek w zakresie powierzanych im decyzji, praca w zespołach i komisjach merytorycznych i kompetentnych, skupionych na realizacji zadania, deregulacja przepisów wewnętrznych uwalniająca inicjatywę i pomysłowość, osłona prawna i wsparcie instytucjonalne projektów podnoszących potencjał uczelni, zasada domniemania dobrej woli i odpowiedzialności pracowników, w tym wprowadzenie elastycznego czasu pracy).
4. O społecznej użyteczności dobrze zorganizowanej uczelni decyduje odpowiednia pozycja w środowisku – naukowym, kulturalnym, usług edukacyjnych, samorządu miejskiego, gminnego i regionalnego, administracji i służb państwa, organizacji pozarządowych, w świecie gospodarczym – produkcji, usług i consultingu. Cel – przygotować elastyczne struktury pozyskiwania, absorbowania i wydatkowania finansowania zewnętrznego; stworzyć instytucjonalne i prawne wsparcie dla partnerstwa uniwersytetu z biznesem, NGOsami, samorządem, administracją państwową oraz innymi uczelniami w kraju i zagranicą, wsparcia inicjatyw pracowników, zespołów oraz statutowych jednostek uczelnianych, obdarzonych w maksymalnym stopniu autonomią.
Model zarządzania:
Decentralizacja – zakłada przekazanie maksymalnie wielu kompetencji do wydziałów, instytutów, katedr i zakładów.
Deregulacja – usunięcie wszelkich zbędnych regulacji wewnętrznych krępujących podejmowanie decyzji przez autonomiczne jednostki i zespoły
Delegowanie – delegowanie maksymalnie możliwej liczby pełnomocnictw do podejmowania decyzji na niższe szczeble zarządcze – wydziałowe, instytutowe, katedr/zakładów, autonomicznych pracowników
Demokratyzacja – usunięcie wszelkich zbędnych instytucji nadzoru życia akademickiego i prewencyjnej kontroli inicjatyw akademickich i pracowniczych, szerokie konsultacje kluczowych decyzji o organizacji i warunkach pracy oraz zasadach wynagradzania za pracę i wymierny wkład w dobrostan i dobrobyt uczelni
Model pracy rektora:
Rektor nadzoruje, kieruje i moderuje życiem uczelni za pomocą centralnej administracji, centralnej infrastruktury, centralnej obsługi i centralnego wsparcia aktywności autonomicznych jednostek:
Zespół rektorski:
Zarząd centralny uczelni – rektor, 5 prorektorów, 3 pełnomocników rektora
Prorektorzy:
o wyraźnie zakreślonych kompetencjach, autonomicznie wykonujących nadzór nad powierzonymi im zadaniami, zdający relację z wykonanych zadań, upełnomocnieni do wszelkiej aktywności i decyzyjności w swych zakresach kompetencji (z wyjątkiem minimalnej liczby spraw zastrzeżonych dla rektora)
- Ds. nauczania – dydaktyka uniwersytecka (w tym szkoły doktorskie) i akredytacje
- Ds. nauki – wspieranie badań naukowych, wdrażania badań naukowych, współpraca naukowa z biznesem, infrastruktura służąca badaniom, parametryzacje
- Ds. projektów – organizacja systemu wspierania pozyskiwania i obsługa grantów oraz finansowania zewnętrznego dla indywidualnych badaczy oraz zespołów badawczych
- Ds. zagranicznych – współpraca z uczelniami zagranicznymi, zagranicznymi instytucjami i stowarzyszeniami naukowymi, system pozyskiwania studentów zagranicznych, wspierania zagranicznej wymiany studentów, doktorantów i pracowników
- Ds. studenckich – wspieranie instytucjonalne i finansowe aktywności studenckiej
Pełnomocnicy:
3 pełnomocników rektora, z trzema specyficznie zakreślonymi kompetencjami oraz z ogólnym prawem podejmowania decyzji (niezastrzeżonych wyłącznie dla rektora) pod nieobecność rektora, tak aby administracja uczelni działała bez jakichkolwiek przerw:
- Ds. finansów – budżet i dyscyplina finansów publicznych, sprawozdawczość finansowa
- Ds. ekonomicznych – sprawa przychodów własnych uczelni z działalności pozadydaktycznej oraz realizacja inwestycji w tym budowlanych i remontowych
- Ds. społecznych – warunki pracy, organizacja pracy, system wsparcia warunków bytowych i sprawiedliwe wynagradzanie za pracę, inicjowanie i realizacja działań w sprawie podnoszenia uposażeń
* Ponieważ utworzenie trzech stanowisk pełnomocników rektora będzie dodatkowym obciążeniem finansów uczelni, rektor zobowiązuje się wygospodarować dodatki funkcyjne i zadaniowe dla trzech pełnomocników w ramach kwoty obecnego wynagrodzenia 41 139 PLN (w proporcji – 22 664 PLN rektor, kwota równa wynagrodzeniu najskromniej uposażonego rektora uniwersytetu w Polsce; odpowiednio po 6158 PLN dodatku zadaniowego dla pełnomocników).
Organizacja administracji centralnej:
- Kanclerz – merytoryczna koordynacja całego systemu administracji
- Kwestor – realizacja całości spraw finansowych uczelni
Działy administracji:
- Audytu
- Bezpieczeństwa
- Finansowy
- Gospodarczy
- Gospodarki nieruchomościami
- Informatycznej obsługi studiów
- Informatyczny
- Infrastruktury technicznej
- Inwentaryzacji
- Inwestycji i remontów
- Kadr
- Kosztów
- Księgowości
- Międzynarodowy
- Nauczania
- Obsługi badań naukowych
- Organizacyjny
- Planowania
- Płac
- Prawny
- Promocji i Reklamy
- Spraw Socjalnych
- Studencki
- Środków Trwałych
- Transportu
- Zamówień Publicznych i Zakupów
* Szanowny Pracowniku, jeśli na powyższym spisie nie widzisz swego dotychczasowego działu, biura, sekcji, centrum, sekretariatu, samodzielnego stanowiska, kancelarii itp. nie oznacza to, że zostanie on rozwiązany i zlikwidowany, lecz że znajdzie się jako jednostka niższego szczebla w ramach jednego z wymienionych działów.
** Szanowny Kierowniku, jeśli na powyższym spisie nie widzisz swego dotychczasowego działu, biura, sekcji, centrum, sekretariatu, samodzielnego stanowiska, kancelarii itp. nie oznacza to, że zostaniesz automatycznie zdegradowany i pozbawiony swego dodatku funkcyjnego i zadaniowego. Państwa doświadczenie i kompetencje będą doceniane i wynagradzane za wkład w rozwój potencjału uczelni w ramach powierzonych zadań i pełnomocnictw do podejmowania decyzji.
Powołanie do życia nowego działu:
Dział Mediów Uniwersyteckich: (wsparcie redakcji i obsługa techniczna oraz merytoryczna mediów)
Redakcje Działu Mediów Uniwersyteckich:
- Strona internetowa Uniwersytetu Wrocławskiego – informacje stałe, instytucjonalne, badawcze i dydaktyczne; portal do zasobów internetowych uczelni, jej jednostek i pracowników (Uniwersytet jako instytucja)
- Informacyjny portal internetowy „Gazeta Uniwersytecka” – wydarzenia, aktualności, opinie, komentarze, blogi (pracownicy i studenci)
- Internetowe Radio Uniwersyteckie (studenci i pracownicy)
- Internetowa Telewizja Uniwersytecka (studenci i pracownicy)
Sprawy pracownicze:
Aby zapewnić realny wpływ pracowników administracji na organizację i warunki pracy na uczelni, zostanie umożliwione powołanie samorządu pracowniczego pracowników, nie-nauczycieli akademickich:
Rada Pracownicza jej celem będzie
- konsultowanie wszelkich kwestii dotyczących pracowników uczelni
- zgłaszanie inicjatyw pracowniczych
- organizacja referendów pracowniczych dla zasięgnięcia opinii ogółu pracowników.
Pierwsze decyzje:
Obniżenie pensum z 240 do 210 godzin od roku akademickiego 2022/23
Elastyczny czas pracy od czerwca 2022 r.
Audyt stanu finansów uczelni w celu wygospodarowania maksymalnych środków na podwyżki uposażeń, nie później niż do września 2022 r.
Audyt zarządzeń i wewnętrznych regulacji w celu rozpoczęcia nowego roku akademickiego w październiku 2022 r. w warunkach maksymalnej decentralizacji i deregulacji zasad działania
Audyt organizacyjny administracji centralnej w celu przywrócenia sprawdzonych procedur i ścieżek działania, jasnego rozgraniczenia zakresu obowiązków i kompetencji, maksymalnego uproszczenia procesu załatwiania spraw ze szczególnym odwołaniem do osób doświadczonych w uniwersyteckiej administracji do września 2022 r.
[program znajduje się również w załączniku]
Biogram
Gościwit Jan Malinowski (ur. 21.03.1968), profesor zwyczajny w Uniwersytecie Wrocławskim, Instytut Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych.
Studia wyższe Gościwit Malinowski odbył w latach 1986-1992 na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego i uzyskał tytuł zawodowy magistra filologii klasycznej ze specjalizacją nauczycielską, praca „Persowie w epigramacie greckim”, pod kierunkiem prof. dr. Jerzego Łanowskiego. Stopień doktora literaturoznawstwa nadała mu w 1999 r. Rada Wydziału Filologicznego w Uniwersytecie Wrocławskim na podstawie rozprawy doktorskiej pt.: „Zwierzęta i rośliny w Geografii Strabona. Studia semantyczno-etymologiczne i identyfikacyjno-źródłowe”, pod kierunkiem prof. dr hab. Janiny Ławińskiej-Tyszkowskiej, a stopień doktora habilitowanego – w roku 2007 Rada Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego na podstawie rozprawy habilitacyjnej pt.: „Agatarchides z Knidos, Dzieje. O Azji i O Europie – fragmenty historii powszechnej; O Morzu Czerwonym – traktat historyczny o krajach południowych”. Książka „profesorska” „Hellenopolonica. Miniatury z dziejów polsko-greckich”.
Zawodowo pracuje od roku 1991, kiedy to rozpoczął pracę jako asystent stażysta w Zakładzie Filologii Greckiej Instytutu Filologii Klasycznej i Kultury Antycznej Uniwersytetu Wrocławskiego. W 1992 r. zatrudniony w tymże Instytucie jako asystent, w 2000 r. jako adiunkt, w 2010 r. jako profesor nadzwyczajny w Zakładzie Filologii Greckiej Instytutu Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych UWr., od 2021 r. profesor zwyczajny.
Publikacje:
- https://wroc.academia.edu/GosciwitMalinowski
- http://hellenopolonica.blogspot.com
- https://www.youtube.com/channel/UCYAUKPT0mjKt6i0d8fOYkyA
Niezmiennym punktem wyjścia w jego badaniach jest ich obiekt, czyli język grecki, teksty literackie tworzone w tym języku, które traktowane są przede wszystkim jako źródła historyczne, oraz wielowarstwowa analiza tychże tekstów-źródeł, od semantyki i etymologii poszczególnych wyrazów, poprzez strukturę całych tekstów lub ich poszczególnych części oraz funkcje przypisane tym tekstom przez ich autora, aż po identyfikację źródeł tych tekstów oraz ich wartość rzeczową i faktograficzną dla rekonstrukcji wieloaspektowych wydarzeń historycznych w minionych epokach (historia polityczna, historia literatury, historia odkryć geograficznych itp.). Niekiedy obiektem tych zainteresowań są teksty napisane w innych językach, np. łacińskim, który jest mu znany dzięki studiom filologii klasycznej i dalszej codziennej praktyce, czy chińskim, we współautorskich pracach badawczych wykonywanych w zespole dwuosobowym, za każdym razem jednak jego metodologia badań nad tekstami jest zbliżona do tej, którą stosuje do tekstów greckich. Drugim niezmiennym czynnikiem tych badań jest ich przedmiot, a mianowicie wartość tekstów greckich dla poznania przeszłości nie-greckich społeczności, w tym przede wszystkim kwestia tzw. interpretatio Graeca, czyli specyfiki greckiego spojrzenia na świat zewnętrzny i opisu tego świata.
Badania z dziedziny nauk humanistycznych mają ograniczoną możliwość zastosowań praktycznych czy wdrożeniowych. Można jednak wspomnieć, że badania Malinowskiego nad polskimi filhellenami znalazły swoje wykorzystanie w uchwale w sprawie upamiętnienia 200. rocznicy Powstania Greckiego, przyjętej w środę 24 lutego 2021 r. przez Sejm przez aklamację. W uchwale wspomniano kapitana Franciszka Mierzejewskiego, szwoleżera armii Napoleona, dowódcy kompanii w batalionie filhellenów, którego postać została przywrócona historii dzięki badaniom kandydata. W 2021 r. nagrodzony został Medalem Lorda Byrona przez Society of Hellenism and Philhellenism.
Starania czynione przez niego, jako prezesa Polskiego Towarzystwa Filologicznego, o powrót nauczania łaciny do polskich szkół średnich zakończyły się częściowym sukcesem w postaci nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej dla liceów ogólnokształcących, techników oraz branżowych szkół II stopnia, opublikowanej 16 lipca 2020 r. w Dzienniku Ustaw. Wcześniej jego zainteresowania antyczną fauną i florą oraz produktami zwierzęcego i roślinnego pochodzenia znalazły swoje zastosowanie w przewodniku Kreta i Santorini przewodnik ilustrowany, gdzie wydawnictwo Pascal wykorzystało przygotowaną przeze niego pracę o regionalnej kuchni greckiej.
W latach 2011-2015 był uczestnikiem programu studiów doktorskich na Uniwersytecie Wrocławskim i University of Liverpool, pod kierownictwem prof. Krzysztofa Nawotki: multidisciplinary PhD program in ancient history / classical studies centered on the Eastern Mediterranean between the 4th c. BC and late antiquity. Wykładał w Xiamen University, jako visiting professor, w 2017 r. School of Humanities, 5 tygodni zajęcia z tematu „Ancient Silk Road”; 2019 – School of International Relations, 2 tygodnie zajęcia z tematu „Central European countries in European Union”.
Ponadto wchodzi w skład komitetu organizacyjnego – FIEC Wrocław 2025, światowego kongresu organizacji Fédération internationale des associations d’ètudes classiques, zaplanowanego na 2025 na naszej uczelni.
Zajęcia dydaktyczne kandydat prowadził na studiach: 1) filologii klasycznej (m.in. wstępna nauka języka greckiego, język grecki lektura Anabazy Ksenofonta, gramatyka języka greckiego historyczna i opisowa, kultura antyczna i mitologia grecka), 2) kultury śródziemnomorskiej (m.in. geografia Śródziemnomorza, pisma i języki Śródziemnomorza, recepcja antyku, specjalizacja arabska: historia Arabów, islam; specjalizacja włoska: historia Italii średniowiecznej), 3) filologii indyjskiej (historia Indii muzułmańskich), 4) filologii dalekowschodniej (relacje między Zachodem a Azją Wschodnią od starożytności do epoki wczesnonowożytnej), 5) filologii włoskiej (Roma, Romani, Romania) oraz otwarte zajęcia opcyjne (m.in. Sarmaci; autochtoni i migranci – wędrówki człowieka w świetle językoznawstwa i genetyki; Marco Polo; Szlakami Jedwabiu, Szkła, Jadeitu, Herbaty i Opium). Prócz tego prowadził proseminaria i seminaria dyplomowe na filologii klasycznej, kulturze śródziemnomorskiej, sinologii i koreanistyce będąc opiekunem ponad 100 prac licencjackich i magisterskich. W roku 2019 w VIII Konkursie Polskiej Akademii Olimpijskiej, Alicja Osińska, która pisała pracę dyplomową pod jego kierunkiem, uzyskała nagrodę Polskiej Akademii Olimpijskiej w kategorii prac licencjackich za pracę „Wpływ organizacji Letnich Igrzysk Olimpijskich w roku 2008 na sytuację polityczną, społeczną i gospodarczą Chińskiej Republiki Ludowej”.
Wypromował 12 doktorów:
2010 – Małgorzata Zadka. Pismo linearne A. Możliwości i ograniczenia jego odczytania
2011 – Alina Pielich (Komsta), Posejdippos z Pelli. Odkrywanie poety
2012 – Barbara Szubert, Storiografia e fonti greche sull’Arabia in età preislamica
2012 – Ewa Szymielewicz, Leksis i Dianoia. Studia nad prologiem „Thesmoforiów” Arystofanesa w świetle słownictwa erotycznego
2014 – Magdalena Jóźwiak, Komentarz do historii Hioba Filipa Prezbitera
2015 – Monika Błaśkiewicz, Commentary on Cynegetica by Oppian of Apamea: Book II
2015 – Joanna Porucznik, The northern Black Sea coast – a test case for the study of Greek representations of the East and East-West impact
2015 – Olga Kubica, Greek Literature and Cultural Life East of the Euphrates. The Greeks and Buddhism
2016 – Magdalena Wiszowata, Życiorys Hippokratesa w „Żywotach lekarzy” Soranosa z Efezu. Rekonstrukcja i źródła tradycji biograficznych
2017 – Anna Rambiert-Kwaśniewska, Tkaniny w hebrajskim i greckim Starym Testamencie
2020 – Marlena Oleksiuk, Wacław Sieroszewski o Korei
2022 – Konrad Szymański, Rola i funkcjonowanie miejsc kultu św. Mamasa w Konstantynopolu od V do XV w. Analiza źródeł literackich,
Sprawował następujące funkcje we władzach uczelni:
2002-2008 – zastępca dyrektora Instytutu Filologii Klasycznej i Kultury Antycznej
od 2007 – kierownik Zakładu Filologii Greckiej IFKiKA (ISKŚiO) UWr
2008-2020 – dyrektor Instytutu Filologii Klasycznej i Kultury Antycznej (od października 2010 Instytutu Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych)
od 2020 – zastępca dyrektora Instytutu Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych, ds. studiów azjatyckich i rozwoju
2008-2012 – członek senackiej Komisji Inwestycji i Majątku
2008-2009 – p.o. dyrektora Instytutu Konfucjusza UWr po raz pierwszy
2017 – p.o. dyrektora Instytutu Konfucjusza UWr po raz drugi
od 2017 – dyrektor Instytutu Konfucjusza UWr.
Pełniąc funkcję wicedyrektora i dyrektora Instytutu kandydat inicjował tworzenie nowych specjalności, dziś odrębnych kierunków studiów:
2003 – filologia klasyczna i kultura śródziemnomorska, dziś studia śródziemnomorskie
2010 – filologia indyjska i kultura Indii, dziś indologia
2015 – filologia dalekowschodnia – specjalizacja koreańska, dziś koreanistyka
2015 – filologia dalekowschodnia – specjalizacja chińska, dziś sinologia
Ponadto w 2014 r. wspierał osobiście, jako wykładowca, i instytucjonalnie, jako dyrektor Instytutu, uruchomienie studiów italianistycznych przez kolegów z Instytutu Filologii Romańskiej UWr.
Kandydat jest zaangażowany w działalność towarzystwa naukowego w kraju:
dd 1992 – członek Polskiego Towarzystwa Filologicznego
2013-2017 – prezes Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Filologicznego
2017-2021 – zastępca prezesa Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Filologicznego.
Od 2020 r. jest także członkiem z wyboru Komitetu Nauk o Kulturze Antycznej Polskiej Akademii Nauk.
Na badania naukowe w okresie pohabilitacyjnym otrzymał dwukrotnie granty z Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki:
2012-02-03 – 2015-02-03 – Hellenopolonica. [Greckie źródła do dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów. ] Narodowy Program Rozwoju Humanistyki 12H 11 0010 80
od 2014-08-12 – „Biblioteka Antyczna” – kontynuacja serii wydawniczej (tomy 45-71) – Narodowy Program Rozwoju Humanistyki 11H 13 0312 82
Program
Program kandydata znajduje się w załączniku.