Strona używa plików cookies więcej

Wydarzenia

„Sen pijanego poety” i warsztaty chińskich technik aktorskich

Instytut Konfucjusza UWr wraz z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu organizuje przedstawienie i warsztaty, które zostaną poprowadzone przez artystów z Chin. Zapraszamy 5 listopada na przedstawienie pt. "Sen pijanego poety" w reżyserii Dinga Yitenga, a 6 listopada na warsztaty "Transformacje tradycyjnych chińskich technik aktorskich", prowadzone przez reżysera.

„Sen pijanego poety”

Pewien poeta, pochodzący z odludnej zachodniej części Chin, od wielu lat mieszka samotnie w górach. Brak mu ogłady, jest szalony i bez grosza, nie stać go nawet na parę butów. Ale posiada dar poezji. Cesarz wzywa go do siebie i oferuje zapłatę za napisanie wiersza, który ma wyrażać miłość władcy do jego pięknej konkubiny. Po przybyciu na dwór cesarski, wypełniony szykownymi dworzanami, poeta jest olśniony jego przepychem. Pragnie zdobyć nie tylko bogactwo, lecz także sławę i chwałę. Jednak wiersz powiązano ze skandalem, a nawet masakrą w rodzinie cesarskiej, i autora skazano na banicję. Poeta topi swoje smutki w alkoholu, przypadkiem wpada do studni, a następnie udaje się do odległej krainy, gdzie ludzie otaczają poezję wielkim podziwem i wierzą, że posiada ona magiczną moc leczenia chorób, oczyszczenia z grzechu i wypędzenia zła. Miejscowi nazywają przybysza Pijanym Poetą i uważają, że może on pomagać ludziom i przekazać im ideę „逍遥” (xiao yao), co oznacza beztroskę i nieskrępowanie. Ale czy rzeczywiście tak jest? Pełne podziwu i szacunku oblicza miejscowych mogą skrywać niebezpieczną tajemnicę.
Więcej informacji na stronie Instytutu im. J. Grotowskiego.

Transformacje tradycyjnych chińskich technik aktorskich

Tradycyjny teatr chiński, obok sztuk indyjskich w języku sanskryckim oraz tragedii i komedii greckich, jest jedną z trzech starożytnych kultur teatralnych. Za najbardziej reprezentatywną dziedzinę sztuki chińskiej można uznać operę pekińską, która łączy w sobie skodyfikowane elementy taneczne, pantomimiczne, muzyczne, wokalne i akrobatyczne. Sceniczne działania aktorów, takie jak zamykanie drzwi czy dosiadanie konia, są skodyfikowane. Formy i cechy opery pekińskiej pozostają niemal niezmienne od tysięcy lat.

Na podstawie badań współczesnej teorii teatru zachodniego oraz praktyk Odin Teatret kierowanego przez Eugenia Barbę, czerpiąc z istoty opery pekińskiej, zwłaszcza dawnego stylu tradycyjnych chińskich technik teatralnych, reżyser młodego pokolenia, Ding Yiteng, sformułował własną teorię teatralną i koncepcję estetyczną.

Podczas warsztatów uczestnicy poznają podstawowe ćwiczenia i ruchy opery pekińskiej, takie jak: skłon w przód, ręce-kwiat, krok urzędnika, krok damy i bieg po okręgu. Na następnym etapie tradycyjne ruchy zostaną przekształcone, rozwinięte, a następnie przebudowane w nowe kodyfikacje, bazujące na nowych znaczeniach i możliwościach współczesnego teatru.

Więcej informacji na stronie Instytutu im. J. Grotowskiego.


Ding Yiteng jest reżyserem i aktorem teatralnym urodzonym w Pekinie w 1991 roku. Uzyskał tytuł doktora reżyserii na Centralnej Akademii Teatralnej w Pekinie oraz tytuł magistra Performance Making w Goldsmiths, University of London. Styl Dinga Yitenga został doceniony przez takich mistrzów jak: Eugenio Barba, Nicola Savarese, znana amerykańska aktorka i krytyczka Lissa Tyler Renaud oraz chiński dramaturg Shi Hang. Jego „Frankenstein. Sen o lodzie i ogniu”, „Krzywda Tou O” (we współpracy z Nordisk Teaterlaboratorium/Odin Teatret), „Makbet i Fleance”, „Rite of Shanyang” oraz „Święto wiosny” łączą kulturę tradycyjną i współczesną oraz kultury Wschodu i Zachodu, interpretując klasykę w stylu nawiązującym do epoki, a zarazem wprowadzając nowy, żywiołowy pierwiastek do współczesnej chińskiej sztuki teatralnej. Ding Yiteng prezentował swoje spektakle na międzynarodowych festiwalach teatralnych w Chinach i za granicą.

Jako aktor występuje gościnnie w spektaklach „Chroniczne życie” i „Drzewo” Odin Teatret. W 2018 r. zdobył nagrodę dla wyróżniającego się nowego chińskiego reżysera, a w 2017 r. dla najlepszego aktora na Festiwalu Sztuk w Fangyu.

Dodane przez: Agata Kreska

28 Paź 2019

ostatnia modyfikacja: 6 Lis 2019