Strona używa plików cookies więcej

Wydarzenia

Szczepienie? Pobieranie krwi? Nie ma się czego bać! 

Naukowcy z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego stworzyli grę “Magic Spheres” odwracającą uwagę dziecka od bólu podczas pobierania krwi czy szczepienia.

 Ból wywołany krótkimi procedurami medycznymi często wiąże się z doświadczaniem przez dzieci silnego stresu i lęku. Może on wywoływać negatywne nastawienie do lekarzy czy służby zdrowia, a w przyszłości powodować unikanie badań czy leczenia. Wyniki badań ujawniły, że zapobiegać temu może koncentracja na mocno angażującej uwagę treściGrę można bezpłatnie pobrać w sklepie Google Play.

Gra “Magic Spheres” powstała w oparciu o wieloletnie badania nad odwracaniem uwagi od krótkotrwałego bólu z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. Uzyskane w nich wyniki pokazały, że zanurzenie się w mocno angażujące uwagę środowisko wirtualne znacząco zmniejsza natężenie bólu i stresu podczas pobierania krwi u dzieci.

Dr Marcin Czub, współautor gry, mówi: Gra powstała na bazie naszych badań, które prowadziliśmy z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości i w wyniku których uzyskaliśmy bardzo duże redukcje zarówno bólu, jak i lęku u dzieci. Badania prowadziliśmy w szpitalach w Polsce, w Hiszpanii, Irlandii i Turcji. 

Więcej o badaniach: http://magicspheres.uni.wroc.pl/ 

Dr Justyna Śniecińska dodaje: Dzięki wieloletnim badaniom i ich rezultatom mamy teraz szansę zmienić życie dzieci, dzięki temu, że aplikacja, która była dotychczas wykorzystywana w badaniach naukowych, będzie teraz dostępna dla wszystkich.

Gry można używać na smartfonie czy tablecie, dzięki czemu jest dostępna dla rodziców i pracowników służby zdrowia niemal w każdych warunkach. Wykorzystany w grze mechanizm przeciwbólowy opiera się o śledzenie wielu obiektów jednocześnie. Jest to najefektywniejsza spośród wszystkich stosowanych metod rozpraszania uwagi, gdyż wymaga jej ciągłego skupienia i jednoczesnego koncentrowania się na wielu obiektach w tym samym czasie.

Jak podkreśla współautorka projektu, dr Joanna Piskorz jest bezpieczna dla najmłodszych: To nie jest gra, w którą będziemy grać godzinami, odwraca uwagę na 5-10 minut.

Gra nie zawiera żadnych treści, które byłyby pobudzające czy agresywne – dodaje dr Czub – Nie zamierzamy w żaden sposób zwiększać uzależnienia dzieci od technologii. Podczas gry nie trzeba poruszać ciałem. Nie będzie to przeszkadzało pielęgniarkom przy pobieraniu krwi czy szczepieniu.

Gra „Magic Spheres” polega na zapamiętywaniu kilku krótko migających elementów, a następnie śledzeniu ich ruchu i wskazaniu ich wśród innych poruszających się obiektów. Gra składa się z kilku scen, różniących się tłem i liczbą obiektów latających, aby z każdym poziomem podtrzymywać zainteresowanie dziecka i zwiększać szansę na odwrócenie uwagi od bólu. Dzięki zróżnicowanym poziomom trudności gra jest odpowiednia zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.

Dr Piskorz ocenia: Dla maluszków 2-3 letnich gra może być jeszcze za ciężka, ale wyobrażam sobie czterolatka, dla którego ta gra będzie dostosowana, a pięć lat to jest taka granica, kiedy dzieci na pewno złapią ideę gry i będą mogły w nią grać. 

Opracowana przez badaczy z Uniwersytetu Wrocławskiego gra jest darmowa, dostępna do pobrania w sklepie Google Play (do zainstalowania w systemie Android).  

Dodane przez: Małgorzata Jurkiewicz

25 lis 2021

ostatnia modyfikacja: 25 lis 2021