Strona używa plików cookies więcej

Studenci / Wydarzenia

Uniwersytet Wrocławski i MPK wspólnie dla Wrocławia

Uniwersytet Wrocławski rozpoczyna współpracę z miejskim przewoźnikiem. Wspólne promowanie komunikacji zbiorowej wśród studentów i pracowników uczelni to tylko część planów. Na ulice wyjechał uniwersytecki tramwaj, a MPK chce korzystać z pomocy naukowców przy swoich inwestycjach.

Liczymy na to, że botanicy pomogą nam zazielenić istniejące torowiska, a socjologowie przeanalizują, co więcej możemy zrobić, by zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Wspólnie z rektorem chcemy też nadać wrocławskim tramwajom imiona słynnych postaci i naukowców Uniwersytetu. 

Uniwersytet Wrocławski przypomina, że ma 25 tysięcy studentów, 3,5 tysiąca pracowników, co nie pozostaje bez wpływu na ruch we Wrocławiu.

– Istotne jest, czy nasi studenci i pracownicy poruszają się po mieście komunikacją zbiorową czy własnymi samochodami – opisuje rektor Uniwersytetu Wrocławskiego prof. Przemysław Wiszewski. To jest co najmniej kilka tysięcy samochodów – które albo zostaną na przydomowych parkingach, albo będą przyczyniać się do korkowania miasta. Dlatego chcemy wspólnie z MPK lobbować za wprowadzeniem zniżek, pakietów promocyjnych dla studentów i pracowników Uniwersytetu Wrocławskiego. W ten sposób zachęcać do podróży w mieście komunikacją publiczną.

Przewoźnik ma w planach stworzenie, wspólnie ze studentami, ścieżki edukacyjnej na terenie zajezdni Ołbin. Chce także skorzystać z wiedzy historyków sztuki przy pracach modernizacyjnych tego obiektu.

– Uniwersytet Wrocławski należy do grona 10 polskich Uczelni Badawczych – przypomina Wiszewski. Planujemy wspólnie z MPK praktyki studenckie dla studentów geografii, informatyki, filologii, administracji i ekonomii, prawa, historii i historii sztuki. Można sobie wyobrazić choćby współpracę naszych naukowców i studentów przy planach modernizacji najstarszej wrocławskiej zajezdni na Ołbinie albo utworzenia eksperymentalnego zielonego torowiska obok Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kolejnym pomysłem jest wykorzystanie tramwajów do monitorowania zanieczyszczeń i temperatury powietrza.

Głowy są pełne pomysłów, a serca pełne zapału. W tym momencie podpisujemy umowę i na pewno będziemy informować wrocławian o efektach naszej współpracy – dodaje Balawejder.

Pierwsze pomysły już dziś padły. Naukowcy wskazywali na możliwość analiz przepływu potoków pasażerskich, ale też np. analizę siatki połączeń.

– Z usług MPK korzystają setki tysięcy ludzi – przypomina rektor Uniwersytetu Wrocławskiego. To z jednej strony ciekawe pole badawcze np. dla naszych socjologów. Z drugiej, myślę, że nasi specjaliści mogliby pomóc miejskiemu przewoźnikowi lepiej rozumieć i wychodzić naprzeciw potrzebom pasażerów. Nasi studenci mogą zająć się badaniami pomiaru liczby pasażerów w pojazdach MPK czy identyfikować wpływ różnych czynników (takich jak: demografia, zagospodarowanie przestrzenne) na popyt w komunikacji miejskiej.  

Podkreśleniem zawartej dziś współpracy jest tramwaj „Uniwersytet Wrocławski”, noszący na burtach grafiki, kojarzące się z najstarszą wrocławską uczelnią. Zobaczymy między innymi symbolicznie przestawiony gmach główny uczelni czy rzeźbę szermierza. Uczelnia chce, by w tramwajach pojawiały się również informacje na temat najnowszych osiągnięć naukowych wrocławskich badaczy.

Dodane przez: Agata Sałamaj

19 Kwi 2021

ostatnia modyfikacja: 25 Kwi 2021