Strona używa plików cookies więcej

AKADEMICKI BUDŻET OTWARTY UWr 
– znamy zwycięzców!

Mamy wyniki Waszego głosowania w Akademickim Budżecie Otwartym! Od 16 marca do 10 kwietnia studenci, doktoranci, pracownicy naukowi i administracyjni Uniwersytetu Wrocławskiego mogli oddawać głosy na 45 projektów, które zostały zgłoszone w ramach ABO. Wśród projektów były m.in. pomysły na: Teatr Psychologiczny, audiowizualną mapę naszego Uniwersytetu, pokój dla matki z dzieckiem w Instytucie Pedagogiki, stojaki na rowery na Wydziale Nauk Społecznych, wycieczkę uniwersyteckich dzieci nad Stawy Milickie, poradnik zwrotów inkluzywnych i wiele innych. W głosowaniu oddano 2925 głosów i jak się okazało najważniejszymi dla Was kwestiami są np. pomoc Ukrainie, siatkówka, kultura w Bibliotece Uniwersyteckiej, różowe skrzyneczki, czy piwnica studencka!

Zatem  już trochę zdradziliśmy, czas na pełną listę projektów, które otrzymają po 10 tysięcy złotych na realizację. Zwycięzcami głosowania w pierwszym i wyjątkowym Akademickim Budżecie Otwartym zostały projekty:

vote

Numer projektu: [ 33 ] (235 głosów)
Jest Chemia, Jest Chill!

Opis projektu
Zrobimy tak: Projekt zakłada wydzielenie na terenie Wydziału Chemii trzech stref o różnym przeznaczeniu  – część wypoczynkową, część gastronomiczną i strefę ciszy, jednak ich funkcje będą się wzajemnie uzupełniać. Celem naszej inicjatywy jest stworzenie miejsca, z którego będą mogli korzystać wszyscy studenci i doktoranci Wydziału Chemii. Zauważyliśmy, że na naszym wydziale brakuje takiej przestrzeni, która zaspokajałaby podstawowe potrzeby studentów. Chcemy, aby stała się ona miejscem dla każdego – otwartym, przyjaznym, pozwalającym na chwilę wytchnienia i takim, do którego chce się wracać. Nasz projekt znacznie ociepli wizerunek Wydziału Chemii, a także pozwoli studentom integrować się ze sobą, co jest szczególnie istotnie. Osoby potrzebujące odpoczynku i wyciszenia również skorzystają na tym projekcie. Dzięki temu czas studiów przestanie kojarzyć się wyłącznie z ciężką pracą, przerwy między zajęciami nie będą się dłużyć, a pobyt na Wydziale będzie stanowił bardzo miłą część dnia!

Część wypoczynkowa, będzie miejscem, gdzie studenci czekający na kolejne zajęcia będą mogli odpocząć, zrelaksować się grając w gry planszowe czy po prostu porozmawiać z innymi. Przestrzeń korytarza zostanie odświeżona, a do znajdujących się tam obecnie stolików zostaną dostawione wygodniejsze pufy i fotele. Całość uzupełnią rośliny doniczkowe i elementy dekoracyjne takie jak poduszki i koce.

Część gastronomiczna będzie pełnić funkcję prostej kuchni, w której umieszczone zostaną sprzęty drobnego AGD, przede wszystkim kuchenka mikrofalowa oraz czajnik, dzięki którym studenci będą mogli odgrzać własne posiłki, czy przyrządzić ciepły napój. Tam również będą przechowywane gry planszowe oraz książki do użytku w części wypoczynkowej.

W projekcie przewidziane jest wydzielenie miejsca na strefę ciszy, w której studenci będą mogli odpocząć między zajęciami, wyciszyć się czy popracować w spokoju. W tej części pojawią się między innymi wygodne fotele lub kanapy, biała tablica, miękkie pufy.

Realizacją naszego przedsięwzięcia zajmiemy się sami, jesteśmy dobrze zorganizowani i potrafimy współpracować. Uważamy, że nie ma rzeczy niemożliwych – wystarczy dobry pomysł, zaangażowanie i wytrwałość w dążeniu do celu, a wtedy każdy sukces jest na wyciagnięcie ręki.

Dlaczego i dla kogo? Po przeanalizowaniu potrzeb studentów naszego Wydziału doszliśmy do wniosku, że brakuje na  uczelni miejsca, gdzie student, który ma przerwę między wykładami, mógłby odpocząć, miło spędzić czas lub podgrzać przyniesiony z domu posiłek. Uważamy, że takie miejsce jest niezwykle potrzebne, ponieważ czasem przerwy między zajęciami mogą trwać nawet kilka godzin, dlatego tak ważne jest zorganizowanie strefy, która będzie pełnić wszystkie te funkcje. Strefa ta będzie przeznaczona dla wszystkich studentów oraz pracowników Wydziału Chemii, zarówno dla osób szukających wyciszenia i spokojnego miejsca do pracy jak i tych, którzy chcą porozmawiać z przyjaciółmi – każdy znajdzie w niej coś dla siebie.

Gdzie? Projekt zakłada przystosowanie części Wydziału Chemii ogólnodostępnych dla studentów, doktorantów oraz pracowników, a dotychczas niezagospodarowanych w sposób kreatywny. Chcielibyśmy wykorzystać potencjał przestrzeni bufetu, a także głównej otwartej przestrzeni Wydziału Chemii.

A od nas… Ze swojej strony zapewniamy przede wszystkim kreatywne podejście, umiejętności organizacyjne i dużo chęci do działania. Wspólnie przygotowaliśmy wstępne wizualizacje naszego projektu i wiemy, że niektóre elementy infrastruktury wymagają odświeżenia i drobnych napraw, czego z chęcią się podejmiemy. Przede wszystkim chcemy współtworzyć Strefę Relaksu wspólnie z innymi studentami, dlatego przygotowaliśmy ankietę zachęcającą społeczność Wydziału Chemii do podzielenia się z nami swoimi preferencjami i pomysłami.  W projekcie uwzględniliśmy ich propozycje i preferencje.  Planujemy zaangażować innych do urozmaicenia Strefy roślinami oraz zainicjować wymianę książek, tzw. bookcrossing. W przyszłości jako członkowie Koła Naukowego będziemy nadzorować Strefę i dbać o jej utrzymanie.

Kim jesteście? Jesteśmy pełnymi pasji młodymi ludźmi, studentami Wydziału Chemii, członkami Koła Naukowego Chemików „Jeż”. W tym projekcie jesteśmy przedstawicielami całej społeczności studentów Wydziału Chemii, ponieważ dostrzegamy ich potrzeby, dlatego chcielibyśmy aktywnie działać, aby mieć realny wpływ na to, co dzieje się na naszym wydziale. Studia to bardzo ważny okres w życiu człowieka, dlatego zależy nam na tym, aby każdy student czy doktorant mógł poczuć się dobrze na swoim wydziale. W naszych działaniach jesteśmy ambitni, zmotywowani i nie boimy się podejmować nowych wyzwań.

33

Numer projektu: [ 31 ] (205 głosów)
Uczę języka polskiego – pomagam Ukrainie

Opis projektu
Zrobimy tak: Chcielibyśmy zorganizować intensywne dwutygodniowe kursy języka polskiego dla uchodźców ukraińskich. Obecnie udało nam się w ramach wolontariatu uruchomić pięć różnych kursów dla ponad 65 osób, ale potrzeby są ogromne. Do tego chcemy opracować skrypt na 30h nauki języka polskiego dla osób z Ukrainy zaczynających naukę. Materiały te będą opatrzone autorskimi zbiorami gier i zabaw językowo-kulturowych oraz ćwiczeniami logopedycznymi. Autorami tych materiałów będziemy my – doświadczeni glottodydaktycy i logopedzi bilingwalni. Dzięki kursom uczestnicy będą umieli porozumiewać się po polsku, załatwić najpilniejsze sprawy bytowe. Dzięki tym działaniom Uniwersytet Wrocławski będzie kojarzony z miejscem profesjonalnego nauczania języka polskiego jako obcego. Obecnie nasze kursy są organizowane dla rodzin i przyjaciół pracowników oraz studentów UWr. Intensywne kursy języka polskiego mają największy sens, bo umożliwią uchodźcom jak najszybsze oswojenie otaczającej ich rzeczywistości, poradzenie sobie w różnych sytuacjach oraz – w przyszłości – znalezienie zatrudnienia.

Dlaczego i dla kogo? Chcemy kontynuować realizację projektu, który już jutro rusza (14.03.22). Zorganizowaliśmy stacjonarne kursy języka polskiego odbywające się dwa razy w tygodniu lub trzy razy w tygodniu (we współpracy z Wydziałem Biotechnologii, który udostępnia nam sale i zebrał osoby chętne na kurs). Od 21.03.22 zaczynają się dwa intensywne kursy dwutygodniowe (po 3h dydaktyczne dziennie) w formie zdalnej i stacjonarnej. Wszystko to w ramach dobrowolnego wolontariatu. Jednak na dłuższą metę nasi lektorzy i studenci specjalności z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego nie dadzą rady w ten sposób pracować, bo muszą też zadbać o środki na życie dla siebie. Pomysł zrodził się z potrzeby serca wielu osób. Zebraliśmy najpierw 130 wolontariuszy z Wydziału Filologicznego, obecnie są oni rozsyłani do różnych miejsc. Jednak kursy językowe są najpotrzebniejszą i najbardziej profesjonalną pomocy udzielaną przez pracowników i współpracowników Szkoły Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców. W projekcie wezmą udział najbardziej potrzebujący – uchodźcy ukraińscy zaczynający naukę języka od zera. Takie osoby się do nas przede wszystkim zgładzają. To matki i córki, które chcą ułożyć sobie życie w Polsce, znaleźć pracę, przetrwać ten trudny czas.

Gdzie? Wykorzystamy infrastrukturę Wydziału Filologicznego, a mianowicie Instytutu Filologii Polskiej, Katedry Judaistyki oraz innych instytutów chcących nam pomóc. Obecnie Wydział Biotechnologii i Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego udostępnia nam sale do prowadzenia kursów języka polskiego dla uchodźców.

A od nas… Z naszej strony zapewniamy wsparcie merytoryczno-metodyczne, stworzenie za darmo materiałów dydaktycznych dla uchodźców (skrypt językowo-komunikacyjno-logopedyczny), nadzorowanie kursów, sporządzanie umów, udostępnianie materiałów i ksera dla lektorów oraz naszych sal w Instytucie Filologii Polskiej.

Kim jesteście? Jesteśmy lektorami języka polskiego dla cudzoziemców. Mamy długoletnie doświadczenie w nauczaniu języka polskiego i kultury polskiej na różnych poziomach zaawansowania, w różnych grupach wiekowych i językowych. Prowadzimy szkolenia metodyczne dla kandydatów na lektorów, uczymy z pasją i zaangażowaniem.

31

Numer projektu: [ 8 ] (167 głosów)
iOS – inkubator Odpoczynku Studenckiego

Opis projektu
Zrobimy tak: Zamierzamy stworzyć iOS – inkubator Odpoczynku Studenckiego czyli przyjazną przestrzeń relaksu a przy okazji wymiany myśli przede wszystkim dla wszystkich studentów Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii, ale też całej społeczności akademickiej wydziału a być może także szerzej. Celem przedsięwzięcia jest umożliwienie osobom studiującym integracji czy spędzania wolnego czasu w przestrzeni uniwersyteckiej. Studenci zyskają przestrzeń do swobodnej rozmowy, odpoczynku, przeczytania książki i przebywania z innymi osobami studiującymi a także z nami! Nasze działanie da możliwość integracji między osobami studiującymi, szansę poznania nowych ludzi i przyczyni się do większego poczucia wspólnoty wśród studiujących. Projekt obejmuje zakup odpowiednich akcesoriów oraz umieszczenia ich w niewykorzystanej przestrzeni WPAiE, w tym mebli, książek oraz roślin, które pozwolą na stworzenie takiej przestrzeni oraz odpowiedniej atmosfery. W ramach promowania rozwoju i wymiany zainteresowań, w planowanym projekcie przewidujemy także utworzenie półki bookcrossingowej, z której będą mogli korzystać studenci i pracownicy Uniwersytetu.

Dlaczego i dla kogo? Chcemy zrealizować projekt, żeby stworzyć miejsce dostępne dla wszystkich osób studiujących i umożliwić im integrację między sobą w ramach tego przedsięwzięcia. Jest on doskonałym wypełnieniem pustej przestrzeni w budynku D Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii i mamy nadzieję, że wywrze pozytywny wpływ na rozwój Uniwersytetu, w którym niewątpliwie wciąż brakuje miejsc na przyjemne spędzanie czasu między zajęciami. Projekt jest adresowany do wszystkich, którzy chcieliby korzystać z miejsca umożliwiającego swobodną dyskusję, czytanie czy po prostu relaks. Oprócz tego, ze względu na bliskie sąsiedztwo z siedzibą Inkubatora (oddzielonego zaledwie szklaną szybą od tej przestrzeni), pozwoli także na wymianę myśli i pomysłów pomiędzy pracownikami naukowymi a studentami. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń będzie sprzyjać integracji z osobami studiującymi również rozwijającego się zespołu Inkubatora a tym samym dzięki swobodnym rozmowom i przyglądaniu się naszej działalności, pozwoli na jego jeszcze prężniejszy rozwój. Projekt będzie udostępniony dla wszystkich osób przebywających na Wydziale i każdy będzie mógł z niego bez przeszkód korzystać zarówno w czasie trwania prac Inkubatora, jak i po ich zakończeniu.

Gdzie? Będzie to korytarz w budynku “D” Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii, na III piętrze od strony ulicy Uniwersyteckiej (przy oknach wychodzących na tę ulicę).

Wykorzystanie tej przestrzeni zostało skonsultowane na WPAiE i uzyskaliśmy wstępną (i entuzjastyczną) zgodę na planowanie rozwoju dla tej niewykorzystanej przestrzeni.

A od nas… Zapewnimy czuwanie nad porządkiem w stworzonym przez nas miejscu, dbanie o jego utrzymanie i postępujący rozwój oraz wsparcie organizacyjne przy tworzeniu opisanej przestrzeni. Zadbamy także o wstępne wyposażenie i wybór książek, a następnie zadbamy o odpowiedni ich przepływ i wymianę w ramach planowanego bookcrossingu.

Będziemy także starać się wykorzystać i angażować przestrzeń iOSa do spotkań ze studentami, promować jego istnienie i zachęcać do jego wykorzystywania poprzez m.in. wydarzenia w tej przyjaznej przestrzeni organizowane.

Kim jesteście? Jesteśmy Inkubatorem Doskonałości Naukowej – Digital Justice, który działa na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jesteśmy nową jednostką, która się dynamicznie rozwija i bardzo pragniemy wciągać społeczność akademicką w nasze działania a zwłaszcza pozostawać w bliskim kontakcie ze studentami. Nasze centrum badawcze zajmuje się badaniem wpływu nowych technologii na wymiar sprawiedliwości w sprawach karnych. Poprzez swoje badania stajemy się częścią międzynarodowej społeczności starającej się dostosować istniejące rozwiązania prawne do nowych wyzwań współczesnego świata.

9

Numer projektu: [ 45 ] (147 głosów)
“Our Space”. A student lounge at the Faculty of Social Sciences UWr

Opis projektu
Zrobimy tak: The purpose of our project is to furnish a break room for students at the Faculty of Social Science. Currently, in the entire campus there is no friendly space where students can meet, relax and wait for their next classes. Responding to these needs, we want to propose the creation of such a place, both indoors and outdoors. The faculty representatives have agreed to provide a room for our project (room 21 in building 2/3). However, it needs to be equipped with couch, tables, chairs etc. Our lounge also needs a small culinary corner where students can drink water, make coffee or tea and reheat their food.

We would also like to equip it with some portable deck chairs and outdoor games (e.g. badminton, boules, frisbee) so that if the weather is good, we can also create a pleasant space on the green lawns of the campus.

The break room will be available to all students, it will also be a space where integration meetings will be organized from time to time (e.g. board games evening) Our project will improve studying conditions, it will also facilitate integration between students from different countries and programmes. All in all, everyone will benefit from it. Furthermore, once purchases are made, the project will not require additional funds. The Faculty will cover the cost of any minor repairs in the future.

Dlaczego i dla kogo? Currently, in the entire campus in the Koszarowa street there is no friendly space where students can meet, relax and wait for their next classes. Furthermore, there is only one small, always overcrowded, snack bar. The area around campus also lacks cafes and recreational spaces. In other words, students don’t have their own space in which they can spend time and socialize.

As in our team we have already worked together during the Design Thinking Workshop, half of the work is already done. We know what are students – that is our – needs, we found the space and we are sure that a lot of students will benefit from such student lounge. Dr Mateusz Karolak, who coordinates Sociology – Intercultural Mediation programme promised to help with the formal side of the project.

The student lounge will be available to all students regardless of what they are studying or where they are from. The key to the room will be available for pick up from the building’s receptionist’s desk. Our project will improve studying conditions, it will also facilitate integration between students from different countries and faculties. All in all, everyone will benefit from it. Furthermore, once purchases are made, the project will not require additional funds. The Faculty will cover the cost of any minor repairs in the future.

Gdzie? The room will be located in Room 21 in Building 2/3 in the Faculty of Social Sciences (ul. Koszarowa 3).

A od nas… For our part, we provide the energy and enthusiasm to get it done. We hope that the project we have initiated will also serve the faculty students in the future. We also have support from the faculty authorities and our academic staff (dr Karolak) who takes responsibility for the formal side of the project.

Kim jesteście? We are a group of international – including Polish – students from the Faculty of Social Sciences who met in February during the Design Thinking Workshops. We are from different programmes, but what we have in common is that we study at the Faculty of Social Sciences at the campus on Koszarowa Street. We are also supported by our lecturers.

45

Numer projektu: [ 15 ] (142 głosy)
inteGRAcja – pedagogiczna przestrzeń nieoGRAniczonych możliwości

Opis projektu
Zrobimy tak: Naszym pomysłem jest stworzenie przestrzeni nieoGRAniczonych możliwości sprzyjającej interGRAcji społeczności akademickiej. Miejscem realizacji naszego projektu będzie korytarz na drugim piętrze budynku Instytutu Pedagogiki i Psychologii UWR przy ulicy Dawida 1 we Wrocławiu.

Uważamy, że nic nie łączy ludzi lepiej niż wspólne spędzanie czasu przy grach planszowych, stolikowych i innych… Zatem właśnie wokół nich koncentruje się nasza idea. Pragniemy, aby to było miejsce pełne kolorów, aby wzbudzało pozytywne emocje i zainteresowanie. Stworzona przez nas przestrzeń sprzyjałaby spotkaniom i integracji.

Projekt “inteGRAcja” to również przestrzeń dla działań pedagogicznych skierowanych do ludzi z Instytutu Pedagogiki i osób spoza niego, w tym dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych, ich nauczycieli i opiekunów oraz innych zainteresowanych tą problematyką.  Planujemy działania mające na celu:

W obszarze metodycznym: rozwijanie kompetencji wykorzystywania gier w procesie edukacji i wychowania dzieci, doskonalenie umiejętności projektowania autorskich gier do pracy z dziećmi w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

W obszarze naukowo-badawczym: poznawanie zagadnień teoretycznych dotyczących wykorzystania gier w edukacji i wychowaniu (historyczne uwarunkowania, współczesna terminologia etc.), projektowanie i realizacja badań partycypacyjnych w obszarze gamifikacji i grywalizacji.

Uzasadnieniem dla planowanych działań jest dobrze opisana w literaturze przedmiotu rola i znaczenie gier w procesie edukacji dzieci. Warto podkreślić, że proponowane przez nas gry rozwijają wyobraźnię, poszerzają horyzonty myślowe, pomagają gromadzić wiedzę o świecie, porządkują informacje historyczne, rozwijają potencjał muzyczny, kompetencje matematyczno-przyrodnicze, językowe i ruchowe.

Niezbędna do realizacji założonych celów będzie przyjazna przestrzeń z dostępem do różnorodnych gier planszowych, stolikowych i innych (na przykład gra w klasy na podłodze, gra w kółko i krzyżyk na kredowej ścianie).  Znajdą się tutaj również gry używane, przyniesione przez nas lub inne osoby, a ich użytkowanie będzie nawiązywało do idei bookcrossing’u- u nas gamecrossing. Przestrzeń tę wypełnimy wygodnymi siedziskami, stołami, przytulnym dywanem, a także praktycznymi półkami, regałami, klimatycznymi lampami i żywymi kwiatami, a jej granice będzie wyznaczała jedynie wyobraźnia.

Jednak w związku ze specyfiką stworzonego miejsca korzystanie z niego odbywać się będzie według określonych zasad:

Dostęp do tej strefy będzie nieograniczony, ale dostęp do wybranych gier będzie ograniczony czasowo.

Dbanie o porządek i dobry stan gier oraz pozostałego wyposażenia będzie sprawą wspólną, zarówno nas – organizatorek, jak i osób korzystających.

Instytut Pedagogiki dzięki naszemu projektowi uzyska dodatkową, dobrze zorganizowaną i estetyczną przestrzeń dla działań pedagogicznych. Ta strefa uatrakcyjni także nasz Instytut w jego fizycznym wymiarze.

Dlaczego i dla kogo? Nasz pomysł narodził się w sali 60 – Niezwykłej Pracowni Muzycznej, która wyposażona jest w instrumenty muzyczne, dywan, lustra, wygodne pufy i inne elementy. Jest to przestrzeń nietypowa, która wyróżnia się wśród innych sal w Instytucie. Jej organizacja i wyposażenie sprzyjają podejmowaniu twórczych działań oraz budowaniu relacji społecznych. Zostałyśmy zachęcone przez Panią dr Martę Kondracką-Szalę, aby również w czasie pomiędzy zajęciami pozostać w sali i wspólnie zagrać w wybrane gry planszowe. Przyjęłyśmy tę propozycję i z czasem zamieniła się ona w naszą małą cotygodniową tradycję. Było przy tym dużo śmiechu, ale też “nutka” rywalizacji. Stało się to inspiracją do utworzenia ogólnodostępnego “kącika” gier w Instytucie Pedagogiki.

Planowany przez nas projekt jest otwarty dla wszystkich miłośników planszówek i innych osób, które dopiero się do nich przekonują. Nasz pomysł umożliwia integrację środowiska akademickiego również w kontekście międzypokoleniowym (dzieci, młodzież, dorośli i słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku) i międzykulturowym.

Nasze przedsięwzięcie nie stanowi zamkniętego pomysłu. Jest to jedynie, albo aż, miejsce do podejmowania wielu różnych aktywności, takich jak: turnieje, rozgrywki, warsztaty, seminaria lub spotkania towarzyskie.

Inicjatywa “inteGRAcja – pedagogiczna przestrzeń nieoGRAniczonych możliwości” tak naprawdę nigdy się nie skończy. Gdy opuścimy mury naszego Instytutu, kolejne roczniki przejmą obowiązek koordynowania i dbania o wspólną przestrzeń. Pomysł będzie można rozwijać wraz z wykorzystaniem nowości wydawniczych wśród gier.

Nasz projekt pasuje do przestrzeni Uniwersytetu, ponieważ jego celem jest integracja, budowanie postawy otwartości i rozwijanie relacji społecznych, a także działalność badawcza i naukowa. Te dwie rzeczywistości będą się przenikać i wzajemnie napędzać, tak jak dzieje się to na naszej Uczelni.

Gdzie? Projekt zostanie zrealizowany w wydzielonej części korytarza na drugi piętrze, w budynku Instytutu Pedagogiki i Psychologii UWR przy ulicy Dawida 1 we Wrocławiu.

A od nas… Ze swojej strony oferujemy zaangażowanie w realizację projektu, entuzjazm i pozytywną energię, którą – mamy nadzieję – podzielimy się z resztą społeczności naszego Instytutu! Nasz pomysł planujemy rozwijać oraz wzbogacać o nowe inicjatywy. Ponadto zobowiązujemy się do rzetelnego i odpowiedzialnego wywiązywania się z podjętych zobowiązań. Będziemy czuwać nad porządkiem w stworzonej przez nas przestrzeni i nad tym, aby każdy czuł się tam dobrze. Oferujemy naszą energię i czas!

Kim jesteście? Jesteśmy grupą osób, które chcą działać i mają świetne pomysły, do których realizacji brakuje nam 10 tysięcy złotych. Nasza grupa składa się ze studentek II roku Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej oraz dwóch dawnych studentek, aktualnie pracujących w Instytucie Pedagogiki 😊. Okazało się, że mamy wiele wspólnego. Chcemy zatem połączyć siły i utworzyć koło naukowe w IP, które zintegruje środowisko pedagogiczne i stworzy szansę na rozwój badawczo-naukowy, metodyczny i organizacyjny. Otworzy nas na świat, a świat na nas! Mamy ogromną liczbę pomysłów, chęci, zaangażowania i dobrego nastawienia. Zrobimy wszystko, aby ten zapał został dobrze wykorzystany! Na pewno nie raz o nas usłyszycie i wspólnie podejmiemy różnorodne inicjatywy.

A na dobry początek – chcemy skorzystać z ABO!

15

Numer projektu: [ 18 ] (139 głosów)
Studencki OPEN SPACE

Opis projektu
Zrobimy tak: Celem proponowanego projektu jest przekształcenie fragmentu niezbyt reprezentacyjnego korytarza w miejsce sprzyjające wygodnej pracy nad projektami dla studentów geografii, gospodarki przestrzennej i turystyki, bo takie kierunki studiów prowadzi nasz Instytut. W ramach dostępnego budżetu planujemy zakup dwóch dużych (250×120 i 200×120 cm) owalnych stołów konferencyjnych wraz z dodatkowym wyposażeniem: wygodnymi krzesłami, listwami zasilającymi do ładowania laptopów, lampą doświetlającą. Dodatkiem będzie tablica korkowa, która ma zawisnąć na ścianie w zamian stojącej tu szafy z lat 50. XX w. Do tablicy proponujemy przypinać pocztówki nadchodzące do nas z całego świata. Ostatnim przewidzianym do zakupu elementem mają być podstawki pod donice, które pozwolą w sposób bezpieczny dla roślin wprowadzić więcej zieleni i tlenu do naszej przestrzeni. Najkosztowniejszymi (jednostkowo) elementami tego zestawu są stoły projektowe (konferencyjne) wraz z ich transportem. Montaż i aranżacja – czyn społeczny.

Dlaczego i dla kogo? Nasza inicjatywa dotyczy zmiany przestrzeni choć części Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego. Chcemy, by infrastruktura dydaktyczna zaczęła nadążać za zmianami, które dokonują się w nauce i prowadzonych przez nas badaniach. Wnosimy o poprawę warunków lokalowych, w których muszą funkcjonować nasi studenci. Jest to drobny krok w kierunku zmiany nieciekawej przestrzeni odziedziczonej po minionych dekadach i egzystującej w warunkach „nie ma środków”. Mówimy „nie” dostawianemu, wysłużonemu i niefunkcjonalnemu wyposażeniu.

Gdzie? Projekt będzie realizowany w Gmachu Głównym Uniwersytetu Wrocławskiego przy pl. Uniwersyteckim 1. Dotyczy III piętra budynku, gdzie znajduje się część Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego. Z przestrzeni tej korzystają studenci geografii, gospodarki przestrzennej i turystyki, ale także osoby wypożyczające mapy ze zbiorów kartograficznych. Wnętrza te zwiedzają również turyści korzystający z windy, by odwiedzić Wieżę Matematyczną.

A od nas… Zmiany naszych korytarzy już rozpoczęliśmy. Wskutek naszej inicjatywy na ścianach zawisły zdjęcia z podróży po świecie, a szarość korytarzy urozmaiciły kolorowe siedziska. Jest to jednak kropla w morzu i nie zaspokaja potrzeb wyrażanych przez studentów i pracowników Instytutu. W ramach tego projektu zapewniamy prace organizacyjne i siłę roboczą w aranżacji przestrzeni. Obiecujemy też, że nie poprzestaniemy na tym projekcie. Wnętrza Instytutu wymagają remontów i dyskusji nad organizacją pracy. Budowa nowego budynku Instytutu nie mieści się niestety w ramach budżetu ABO UWr – wspieramy władze Uniwersytetu w tej najpoważniejszej dla nas sprawie.

Kim jesteście? Jesteśmy grupą pracowników naukowo-dydaktycznych i doktorantów reprezentującą dwa zakłady Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego. Specjalizujemy się w zagadnieniach środowiskowych i korzystamy z najnowocześniejszych narzędzi badawczych. Dużo pracujemy, publikujemy wyniki swoich badań w najlepszych czasopismach branżowych, czerpiemy inspiracje z uznanych ośrodków badawczych. Każdy z nas ma inne doświadczenie, ale dzielimy się nim i wzajemnie wspieramy. Tym samym mamy za sobą lata spędzone na badaniach obu stref polarnych, biegłość w prowadzeniu pomiarów geofizycznych, setki opublikowanych map i wykonanych analiz przestrzennych GIS, staże na Oxfordzie i innych prestiżowych uniwersytetach, doświadczenie dydaktyczne i organizacyjne. Łączy nas maksymalne zaangażowanie w wykonywane obowiązki, a praca to w zasadzie styl życia. I choć patrzymy z optymizmem w przyszłość, trudno nam przymykać oczy na sytuację naszego miejsca pracy. Instytut rozproszony jest w 5 oddalonych od siebie obiektach uniwersyteckich, miejsca te wymagają pilnej uwagi pod względem warunków do pracy i nauki.

18

Numer projektu: [ 14 ] (113 głosów)
UWr siatkówką stoi – pomóż nam pozostać na szczycie!

Opis projektu
Zrobimy tak: Po krótce- w ramach projektu chciałybyśmy wyposażyć aulę przy ul. Przesmyckiego 10, gdzie odbywają się nasze treningi, w sprzęt trenażerski, a także zakupić nowe stroje meczowe (gdyż te, w których gramy są starsze niż niektóre nasze seniorki (doktorantki.). Nasze działania nie wpłyną jedynie na rozwój sekcji (co i tak jest dużą promocją Uni Wroc na arenie ogólnopolskiej i myślę, że również międzynarodowej, zwracając uwagę na fakt, iż kilka naszych koleżanek nie jest z Polski), a także na rozwój całej auli, gdzie także prowadzone są zajęcia z WF nie tylko z siatkówki. Naszym głównym celem jest ułatwienie pracy zarówno naszemu trenerowi, jak i nam- tak jak wspominałam, na treningi przychodzimy zawsze z wielką przyjemnością, jednak mając porównanie, czy do klubów, w których grałyśmy, czy do innych uniwersytetów mamy poczucie, że mogłybyśmy pracować efektywniej z małą pomocą specjalistycznego sprzętu.

Dlaczego i dla kogo? Chcemy zrealizować ten projekt, ponieważ mamy wrażenie ( i niestety nie jest złudne), że władze Uniwersytetu zapomniały o auli na przestrzeni lat. Chcemy też trochę zostawić po sobie „pozytywny ślad” dla następnych, młodszych adeptek i adeptów siatkówki, którzy może nawet jeszcze nie wiedzą, że będą studiować na naszym Uniwersytecie, ale tak najbardziej to chcemy wykorzystać mądrze pieniądze, jakie są zaoferowane, czyli zakupić specjalny sprzęt i cieszyć się nim tak długo, jak my będziemy studentkami. Dodatkowo obok sekcji żeńskiej prowadzona jest równolegle sekcja męska, więc tak naprawdę 2x więcej osób jest w stanie realnie i regularnie korzystać i efektywnie, realnie zwyżkować z formą dzięki temu, co zaplanowałyśmy zakupić (nie mówię o użytkowaniu raz na jakiś czas możliwym dla każdego, kto znajdzie się w obrębie auli).

Gdzie? mała aula przy kompleksie sportowym, ul. Przesmyckiego 10

A od nas… Od wielu lat z dumą i uśmiechem na twarzy reprezentujemy barwy Uniwersytetu Wrocławskiego, dlatego tym bardziej mamy wiele pomysłów na to, jak dobrze zorganizować i wykorzystać przyznany nam budżet. Jesteśmy rozpoznawalne w środowisku uczniowskim, siatkarskim, jak i trenerskim,  dlatego tym bardziej wydaje się nam, że będziemy w stanie wydać dobrze każdą przyznaną nam złotówkę. Pomysłów mamy wiele, co chwile rodzą się nowe i każda z nas podpisze się pod tym, że to ze względu na fakt, iż kochamy ten sport i płynie on w naszych żyłach obok krwi. Dzięki takiemu projektowi możliwy będzie nasz dalszy rozwój na wyższym poziomie- technologia idzie do przodu i my też chcemy rozwijać się ze sprzętem wyższej klasy, niż jest nam w tym momencie dane.

Kim jesteście? Jesteśmy grupą studentek, od wielu lat reprezentującą Uni Wroc pod postacią żeńskiej sekcji piłki siatkowej Uniwersytetu Wrocławskiego. Możemy poszczycić się tym, że od wielu lat zajmujemy miejsca medalowe w Dolnośląskiej Lidze Międzyuczelnianej, co premiuje nas do występów na arenie ogólnopolskiej- zarówno w siatkówce halowej, jak i plażowej. Tak naprawdę niektóre z nas mają doświadczenie związane z sekcją od 1 roku studiów licencjackich do szkoły doktorskiej. Wyróżnia nas to, że wręcz uwielbiamy spędzać ze sobą czas- zarówno na treningach i uczelni, jak i poza nią.

38

Numer projektu: [ 27 ] (106 głosów)
„Tajemniczy ogród łączący pokolenia”

Opis projektu
Zrobimy tak: W ramach projektu chcielibyśmy zaprojektować ogród dydaktyczny, który byłby pomocą naukową podczas organizowanych w ramach projektu “Passio Biologica” zajęć, a także spełniał funkcję integracyjną dla społeczności akademickiej. Celem jest zaprojektowanie i wykonanie przestrzeni ze stanowiskami pełnymi roślinności przyjaznej zapylaczom, podnoszącej atrakcyjność krajobrazu oraz przede wszystkim ważnej dydaktycznie. Nasze działania wprowadzą nowoczesne metody nauczania oparte na doświadczaniu, emocjonalnym kontakcie z przyrodą. Chcemy powrócić do źródła rozwoju nauki poprzez odejście od biurek, książek i monitorów dając możliwość samodzielnego eksplorowania tajników przyrody i odkrywania panujących w tym świecie zależności. Miejsce to będzie „zieloną klasą”, w której poprowadzimy zajęcia z uczniami, a może także odbędziemy swoje seminaria. W ogrodzie będziemy uprawiać również rośliny, które posłużą jako pokarm dla hodowanych przez nas zwierząt, wykorzystywanych w nauczaniu i uczeniu się biologii np. podczas projektu „Passio Biologica”. Na nasłonecznionym placu przed oknami Dziekanatu WNB stworzymy dużą rabatę z roślinami miododajnymi i przyjaznymi owadom, na której będą zainstalowane również domki dla owadów oraz łąkę kwietną. Na dziedzińcu powstaną miejsca z roślinami przyjaznymi ptakom, owadom i innym gatunkom zwierząt (wszystko w celach edukacyjnych), a do tego rabaty z wieloma gatunkami roślin (zioła, lecznicze, ozdobne, cenne edukacyjnie itp.), które stworzą niepowtarzalny charakter tego miejsca i każdy będzie miał ochotę spędzić tu trochę czasu, a przy okazji uszczknąć odrobinę bazylii do drugiego śniadania. Powiesimy także budki lęgowe dla ptaków, budki dla nietoperzy oraz stworzymy „stołówkę dla zwierząt” – czyli np. próchniejący, przewrócony pień drzewa. Dobór gatunków nowych roślin będzie uzależniony i dostosowany do warunków świetlnych, wilgotnościowych, glebowych itp., gdyż wkomponujemy je w istniejące już nasadzenia (głównie wysokie, stare drzewa). Należy mieć na uwadze, że każde założenie ogrodowe nabiera swego ostatecznego kształtu po 2-3 latach, kiedy rośliny się zadomowią i rozrosną – tak też będzie w przypadku naszego ogrodu.

Dlaczego i dla kogo? Jako przyszli nauczyciele chcemy podnosić własne kwalifikacje i stworzyć miejsce służące nauczaniu i uczeniu się biologii, które byłoby dostępne dla każdego: od najmłodszych, przez studentów i pracowników, do seniorów. Jako przedstawiciele społeczności akademickiej wyszliśmy z inicjatywą, by zmienić najbliższe otoczenie, w którym się kształcimy i spędzamy dużą część naszego czasu. Budynek, w którym studiujemy ma bardzo ciekawą historię, a my pragniemy przywrócić temu miejscu pierwotny charakter i uczynić go miejscem bardziej przyjaznym dla studentów i wykładowców, dającym możliwość i przestrzeń do spotkania się oraz integracji na świeżym powietrzu, wzięcia oddechu pomiędzy zajęciami. Początkowo budynek przy ul. Przybyszewskiego 63, pełnił funkcję Collegium Albertinum, w którym pilnie kształcili się duchowni. W myśl tytułu naszego projektu „Tajemniczy ogród łączący pokolenia”, chcemy podkreślić również jego wartość historyczną i przywrócić dawnemu wirydarzowi jego pierwotny wygląd. Pragniemy, by odmieniony przez nas teren przenosił wszystkich odwiedzających do czasów, gdy pachniał leczniczymi ziołami, słodyczą pnących róż, smakował jeżynami i umożliwiał studiowanie ksiąg przy odgłosach owadów, ptaków, a także by koił emocje poprzez zatopienie się w zieleni i odpoczynek przy małym źródełku. Po zakończeniu projektu zmieniona przestrzeń służyłaby jeszcze przez kolejne lata zarówno edukacyjnie, jak i społecznie. Mamy nadzieję, że nasza inicjatywa jest pierwszym etapem w tworzeniu tego ogrodu, a w kolejnych latach będzie się on wzbogacał w gatunki roślin i podlegał modernizacji dzięki zaangażowaniu pracowników, doktorantów i studentów, oraz że stanie się ogrodem społecznym, w którym każdy członek naszej społeczności akademickiej będzie mógł pielęgnować i wysadzać swoje ulubione gatunki roślin.

Gdzie? Dziedziniec (dawny wirydarz przy Seminarium Duchownym Albertinum) i część terenu przy kampusie WNB UWr przy ul. Przybyszewskiego 63

A od nas… Jako przedstawiciele SKNN “Sowa” i studenci Wydziału Nauk Biologicznych zapewniamy opracowanie projektu, by był on wartościowy dydaktycznie i służył do poszerzania wiedzy biologicznej. Zaprojektujemy i wykonamy ogród z myślą o odwiedzających go młodszych uczniach, jak i o całej społeczności akademickiej na co dzień w nim przebywającej. Społeczność studiująca w budynku przy ul. Przybyszewskiego 63 stanie się kreatorami i opiekunami przestrzeni, poprzez wprowadzanie do niej swoich sadzonek, cebulek roślin. Odmieniony dawny wirydarz będzie miejscem łączącym studentów i pracowników przy wspólnej pracy np. przy podlewaniu roślin. Posiadamy budki dla nietoperzy, ptaków i owadów, które będą stanowić część ogrodu dydaktycznego. Będziemy organizować różnorodne integrujące i aktywizujące do wspólnych działań wydarzenia dla społeczności akademickiej, podczas których będziemy również pozyskiwać cebule i sadzonki roślin np.: „święto tulipana” (sadzenie cebul tulipanów w określonym dniu przez osoby, które przyniosą swoje ulubione odmiany i/lub zorganizujemy zbiórkę takich cebul i je wysadzimy; druga odsłona tego święta podczas kwitnienia tulipanów; przy tej okazji akcja edukacyjna dotycząca tej grupy roślin), „ziołowy zawrót głowy”, „trawy też są piękne”, „ogród przyjazny ptakom”, „z kwiatka na kwiatek – owadzi raj”, „bambusowa dżungla” itp. Będą one budować więź pomiędzy społecznością akademicką, poprawiać jej dobrostan oraz przyczyniać się do budowania przyjaznego odbioru WNB i całego UWr przez studentów, a także zwiększyć utożsamianie się ze swoją Alma Mater. W celach edukacyjnych wykorzystamy potencjał naukowy WNB. Proponowane działania mają charakter długoterminowy i będą podejmowane w miarę powstawania i wzrostu posadzonych roślin. Z zakupionych nasion będziemy samodzielnie hodować sadzonki (głównie ziół, ale także roślin ozdobnych jednorocznych i bylin).

Kim jesteście? Jesteśmy przedstawicielami Studenckiego Koła Naukowego Nauczycieli “Sowa”, które działa przy Wydziale Nauk Biologicznych. Nasze Koło powstało 10 lat temu i od dekady spełniamy się prowadząc warsztaty i zajęcia dla dzieci i młodzieży, na których dajemy możliwość samodzielnego, praktycznego spotkania z biologią, wykorzystując naturalne środki dydaktyczne (żywe okazy) i prowadząc zajęcia w kontakcie z naturą. Prowadzimy projekt “Passio Biologica”, którego misją jest to, by każdy odnalazł w sobie biologa. Dobrze jest wiedzieć więcej, więc członkowie SKNN “Sowa” aktywnie rozwijają swoje kompetencje uczestnicząc w konferencjach naukowych w tym w cyklicznie organizowanej przez SKNN “Sowa” Interdyscyplinarnej Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Dydaktycznej. Nauka nie jest nudna, jest pasjonująca! Stawiamy na nowoczesne metody dydaktyczne, prowadząc zajęcia na miarę XXI wieku. Aktywnie uczestniczymy w bardzo licznych akcjach edukacyjno-promocyjnych (DFN, Noc Biologów, Oleśnicka Noc z Biologią itp.) oraz prowadzimy zajęcia w bardzo wielu szkołach Wrocławia i Dolnego Śląska. Działamy także na rzecz aktywizacji i edukacji ekologicznej społeczności lokalnej oraz w zakresie kształtowania i doskonalenia kompetencji społecznych i interpersonalnych w kontakcie z przyrodą.

27

Numer projektu: [ 24 ] (102 głosy)
Historia kołem się toczy – 40 lat Pracowni Dokumentacji Życia Politycznego

Opis projektu
Zrobimy tak: Cel: Naszym głównym celem jest zaangażowanie wspólnoty akademickiej w obchody 40-lecia Pracowni Dokumentacji Życia Politycznego poprzez promowanie materiałów badawczych znajdujących się w posiadaniu Instytutu Politologii UWr oraz upowszechnienie wiedzy o najnowszej historii Polski. Kolejnymi celami naszego projektu są: zwiększenie poczucia odpowiedzialności za zasoby materialne, jakimi dysponuje Instytut Politologii pod postacią wspomnianych dokumentów życia społeczno-politycznego, a także rozwój kompetencji społecznych oraz zacieśnienie współpracy między uczestnikami reprezentującymi różne środowiska, co jest szczególnie istotne w obliczu rozluźnienia więzi społecznych w okresie pandemii.

Korzyści dla uczestników projektu: Uczestnicy projektu będą mogli dowiedzieć się, jakie dokumenty gromadzone są w Instytucie Politologii UWr, co w przypadku studentów, studentek, pracowników i pracownic UWr może przełożyć się na chęć prowadzenia badań z wykorzystaniem tych materiałów. Ponadto osoby, które skorzystają z oferty podcastów oraz przestrzennej gry planszowej, będą mogły zwiększyć swoją wiedzę na temat historii politycznej Polski ostatnich czterech dekad. Dodatkowo uczestniczenie w formie interaktywnej, jaką jest przestrzenna gra planszowa, pozwoli na szlifowanie umiejętności społecznych, szczególnie kooperacji, która jest kluczową kompetencją współczesności. Wykorzystanie grywalizacji zachęci uczestników do poszukiwania odpowiedzi na pytania również we własnym zakresie.

Wpływ na otoczenie UWr: Nasz projekt wpłynie również na otoczenie zewnętrzne, ponieważ w zaplanowanych działaniach będą mogli uczestniczyć m.in. byli absolwenci, studenci i pracownicy innych uczelni czy młodzież szkolna. Projekt przyczyni się również do popularyzacji gromadzonej kolekcji życia politycznego w środowisku nie tylko naukowym. Warto nadmienić, że zasoby prezentowane są często uczniom szkół ponadpodstawowych oraz studentom zagranicznym przebywającym na wymianie w Instytucie Politologii, dlatego materiały wypracowane w ramach projektu (np. mechanika przestrzennej gry planszowej) będą wykorzystywane również w późniejszym terminie m.in. w ramach warsztatów dla szkół.

Opis projektu: Projekt będzie polegał na organizacji jubileuszu 40-lecia powstania w Instytucie Politologii kolekcji zbiorów dokumentów życia społecznego i politycznego, która od tamtego czasu nieustannie się powiększa. Zakłada on organizację trzech głównych inicjatyw. Zaproponowane przez nas działania mają wymiar społeczny, naukowy oraz kulturalny.

Realizacja: W ramach realizacji projektu chcemy zorganizować przestrzenną grę planszową, wystawę archiwaliów oraz serię podcastów.

  1. Pierwszym zadaniem, które zaplanowaliśmy, jest przestrzenna gra planszowa, której rozgrywka odbędzie się w Instytucie Politologii UWr (w maju lub czerwcu 2022). W trakcie gry uczestnicy przeniosą się do czterech ostatnich dekad w historii politycznej Polski i zmierzą się z ciekawymi oraz interaktywnymi zadaniami. W grze wezmą udział studentki i studenci, pracownicy i pracownice Uniwersytetu Wrocławskiego, a do współpracy przy przygotowaniu gry chcielibyśmy zaprosić także absolwentów naszego Instytutu.
  2. Drugie zadanie, które chcemy zrealizować, to wystawa oryginalnych archiwaliów ze zbiorów dokumentów życia politycznego i społecznego (od maja do października 2022 w Instytucie Politologii UWr). Wypracowane materiały będą mogły zostać wykorzystane także po zakończeniu realizacji projektu.
  3. Trzecim zadaniem, które planujemy, jest realizacja serii podcastów poświęconych zbiorom gromadzonym w Instytucie Politologii – do nagrań zaproszone zostaną zarówno osoby, które kiedyś pracowały na rzecz gromadzenia dokumentów, a także osoby, które w swoich pracach korzystały z tych bogatych zasobów. Planowany termin realizacji zadania: czerwiec-listopad 2022. Zakupiony w ramach realizacji projektu sprzęt będzie służył studentkom, studentom, pracownicom i pracownikom także po zakończeniu projektu.

Dlaczego i dla kogo? Motywy realizacji projektu: Inspiracją do realizacji projektu jest dla nas 40-lecie powstania pracowni dokumentacji życia politycznego, która została utworzona na początku 1982 roku. Przez lata ta jednostka zmieniała zarówno swą strukturę, jak i nazwę. Obecnie opiekę nad dokumentacją życia politycznego sprawuje istniejąca w strukturze Instytutu Politologii Sekcja Projektów Badawczych i Dydaktycznych. Do zaproponowania tego projektu skłoniła nas również chęć poszerzania i popularyzowania zdobytej wiedzy, a także działania na rzecz integrowania wspólnoty oraz rozwoju kompetencji społecznych.

Wpisanie się w przestrzeń Uniwersytetu: Zaplanowane działania wpisują się w realizację misji i strategii Uniwersytetu Wrocławskiego. Chcemy przyczynić się do poszukiwania prawdy, przekazywania wiedzy oraz pielęgnowania kultury, a także współuczestniczyć w budowaniu kapitału społecznego oraz upowszechnić w środowisku wiedzę o posiadanych przez Instytut Politologii zbiorach, co może mieć pozytywny wpływ na jakość prowadzonych badań naukowych, szczególnie w kontekście realizacji przez UWr projektu “Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”. Projekt wpisuje się zatem w przestrzeń materialną (miejscem realizacji będzie Instytut Politologii posiadający zbiór dokumentów życia politycznego), jak i niematerialną (rozumianą przez nas jako integrację społeczności) Uniwersytetu Wrocławskiego.

Adresaci: Projekt tworzony jest dla studentów i studentek, pracownic i pracowników Uniwersytetu Wrocławskiego, jak i absolwentów naszego instytutu, a także pozostałych osób z otoczenia zewnętrznego, dla których idea utrwalania w pamięci rzeczywistości społeczno-politycznej jest ważna.

Kto skorzysta z projektu po jego zakończeniu?: Zarówno studentki i studenci, pracownice i pracownicy Uniwersytetu Wrocławskiego, jak i przedstawiciele otoczenia zewnętrznego mogą skorzystać z efektów projektu po jego zakończeniu.

Materiały wypracowane w ramach przygotowania przestrzennej gry terenowej, wystawy oraz podcastu będą mogły zostać wykorzystane w trakcie warsztatów organizowanych dla współpracujących z nami szkół ponadpodstawowych.

Zrealizowany projekt będzie jedną z wizytówek Uniwersytetu Wrocławskiego, co może mieć pozytywny wpływ zachęcenie maturzystek i maturzystów do rekrutowania się nie tylko na kierunki prowadzone w Instytucie Politologii, ale także inne kierunki społeczne i humanistyczne w Uniwersytecie Wrocławskim.

Tego typu inicjatywa pozwoli rozpowszechnić w środowisku zarówno Uniwersytetu Wrocławskiego, jak i zewnętrznym, informacji na temat gromadzonych zbiorów, co zachęci do korzystania z nich w celach edukacyjnych oraz badawczych.

Seria podcastów zwiększy nie tylko wiedzę na temat przeprowadzania kwerend naukowych, co może być pomocne dla osób studiujących, ale także pozwoli nam pokazać byłym pracownikom i pracownicom, że o nich pamiętamy i nadal są członkiniami i członkami naszej wspólnoty.

Wyposażenie sali focusowej w sprzęt niezbędny do nagrywania podcastów będzie wykorzystywany także w przyszłości do przygotowania kolejnych nagrań różnego typu – np. w ramach zajęć kursowych czy w działalności promocyjnej.

Liczymy na to, że projekt wyzwoli również pozytywną energię jak śnieżna kula – dzięki współpracy w ramach “Historii kołem się toczy” będziemy chętni do tego, by w niedalekiej przyszłości realizować inne inicjatywny.

Gdzie? Nasz projekt będzie realizowany na terenie Instytutu Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego.

A od nas… Naszym największym wkładam własnym jest zaangażowanie w projekt zespołu składającego się z 15 wolontariuszy. Istotne w kontekście zaproponowanych działań są również: nasza wiedza i doświadczenie w przygotowaniu, realizacji oraz ewaluacji projektów, kreatywne pomysły, ogromna motywacja do realizacji celów projektu, a także chęć wykorzystywania w praktyce wiedzy teoretycznej. Bez wątpienia atutem, jaki posiada nasz zespół, jest również nowoczesne zaplecze lokalowe w Instytucie Politologii UWr, w którym jedna z sal zostanie doposażona w sprzęt potrzebny do nagrywania podcastów, a ponadto Instytut będzie miejscem ekspozycji wystawy oraz realizacji przestrzennej gry planszowej.

Kim jesteście? Jesteśmy reprezentant(k)ami Koła Naukowego Młodych Politologów, Koła Naukowego Zarządzania Projektami Społecznymi oraz Sekcji Projektów Badawczych i Dydaktycznych Instytutu Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego

24

Numer projektu: [ 1 ] (98 głosów)
Biblioteka Kultury

Opis projektu
Zrobimy tak: Salonik Kulturalny mieszczący się w budynku BUWr wyposażony jest w zabytkowe, odrestaurowane meble. Posiada część zaaranżowaną w formie gabinetu, gdzie prezentowane są wydarzenia kulturalne oraz część audytoryjną, wyposażoną w krzesła, gdzie zasiadać mogą  zaproszeni goście. W ramach projektu chcielibyśmy uzupełnić wyposażenie Saloniku, stwarzając tym samym stylizowane, elastyczne wnętrze, przeznaczone do organizacji  rożnego typu wydarzeń, takich jak wystawy, prelekcje, spotkania autorskie, panele dyskusyjne oraz kameralne koncerty.

Salonik Kulturalny jest miejscem,  gdzie w Bibliotece cała społeczność akademicka  może się spotykać i integrować, biorąc udział  w kulturalnym i intelektualnym życiu Uczelni. W niedalekiej przyszłości planujemy również nawiązanie współpracy z innymi instytucjami kultury we Wrocławiu i w regionie, co pozwoli na otwarcie tej przestrzeni dla szerszej grupy odbiorców.

Dlaczego i dla kogo? Dotychczasowe wydarzenia kulturalne, które odbywały się w Bibliotece Uniwersyteckiej pokazały nam, że warto rozbudować i doposażyć już istniejącą przestrzeń Saloniku Kulturalnego. Zorganizowane w nim wydarzenia ujawniły potencjał tego miejsca i  zostały dobrze przyjęte przez szerokie grono odbiorców. Z tego powodu myślimy o potrzebie dalszego rozwoju tej przestrzeni tak, aby móc aranżować więcej spotkań autorskich, spotkań z naukowcami naszej Uczelni, z młodymi badaczkami i badaczami UWr, a także wydarzeń kulturalnych i intelektualnych  organizowanych na szerszą skalę.

Gdzie? Salonik Kulturalny umiejscowiony jest w budynku Biblioteki Uniwersyteckiej przy ul F. Joliot-Curie 12 w obrębie Kampusu Grunwaldzkiego UWr. Salonik mieści się na poziomie 0, w przestrzeni ogólnodostępnej, dzięki czemu dotarcie do niego nie stanowi problemu dla żadnej grupy osób. Mieści się w ogólnodostępnej przestrzeni Biblioteki. Ze względu na brak barier architektonicznych jest przyjaznym miejscem dla osób z  niepełnosprawnościami.

A od nas… Uniwersytet to nie tylko nauka i dydaktyka, ale przede wszystkim ludzie, którzy chcą się integrować, są otwarci na dialog,  posiadają wspaniałe pomysły, są wrażliwi na sztukę, zawsze z otwartymi umysłami. Chcemy stworzyć miejsce spotkań do integracji całego środowiska akademickiego UWr  oraz otworzyć się na społeczność miasta, a w dalszej perspektywie szerzej – regionu.

Ze swojej strony oferujemy profesjonalną pomoc przy organizacji oraz promocji wydarzeń kulturalnych w naszym Saloniku oraz wsparcie wydarzeń organizowanych przez naszą Uczelnię, m.in. poprzez prezentację cennych kolekcji zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej.

Kim jesteście? Jesteśmy pracownikami Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu. Zajmujemy się organizacją wydarzeń kulturalnych i promocją BUWr, przygotowujemy wystawy tematyczne, promujące nasze zbiory i współpracujemy z Działem Komunikacji UWr w tym zakresie. Prowadzimy oficjalny profil Biblioteki Uniwersyteckiej na Instagramie, na którym prezentujemy nasze wydarzenia, wystawy, informujemy użytkowników o bieżących ogłoszeniach bibliotecznych itp. Na co dzień pracujemy w Oddziale Udostępniania Zbiorów i innych agendach BU, takich jak: Oddział Zbiorów Muzycznych oraz Samodzielna Sekcja Administracji. Jesteśmy mocno zaangażowani w życie kulturalne Biblioteki.

Od listopada 2021 roku udało nam się zorganizować w przestrzeni budynku Biblioteki  następujące wydarzenia:

  • „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie …” – uroczyste czytanie Dziadów z okazji Zaduszek przez Pana Profesora Jana Miodka w Saloniku Kulturalnym Biblioteki. BUWr posiada w swoich zbiorach pierwszy, ilustrowany egzemplarz tego dzieła z 1896 roku z medalionem, na którym znajduje się wizerunek autora. Wydarzenie było transmitowane na żywo a także nagrane do późniejszego odtworzenia w mediach społecznościowych Biblioteki Uniwersyteckiej oraz Uniwersytetu Wrocławskiego (listopad 2021).
  • „Jak wyglądało i brzmiało Boże Narodzenie w dawnym Wrocławiu?” – we współpracy z Działem Komunikacji UWr została nagrana multimedialna kartka muzyczna. W nagraniu uczestniczyli pracownicy Biblioteki, którzy ujawnili swoje talenty, grając i śpiewając polskie kolędy. Prezentowane były również ciekawostki dotyczące świąt Bożego Narodzenia w dawnym Wrocławiu połączone z wystawą świątecznych druków muzycznych w gablotach wystawowych, w przestrzeniach ogólnodostępnych budynku BUWr (grudzień 2021).
  • „Tajemnice Biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego” – organizacja pierwszej licytacji dla WOŚP. Na aukcji można było wylicytować niezwykłą wycieczkę po gmachu Biblioteki. Zwycięzca odbierze nagrodę w marcu b.r. Podczas wycieczki pracownicy Oddziału Zbiorów Specjalnych zaprezentują unikatowe zbiory: m.in. bogato iluminowane średniowieczne rękopisy, stare druki, a także historyczne mapy. Aukcja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem i wylicytowana została na kwotę 805 zł, która zasiliła konto WOŚP (styczeń 2022).
  • Cykliczna organizacja wystaw tematycznych w ogólnodostępnej przestrzeni BUWr.:

– „Karnawał  w dawnym Wrocławiu”-  Wystawa gablotowa, prezentująca temat karnawału w zbiorach BUWr: w czasopismach, książkach, dokumentach życia społecznego i muzykaliach wzbogacona ciekawymi eksponatami ze zbiorów prywatnych pracowników, np. weneckimi maskami karnawałowymi. Wystawa pokazała jak bawiono się kiedyś, z jaką fantazją i rozmachem organizowano bale, w co się ubierano, jakie panowały trendy modowo-urodowe, co jedzono, co pito oraz skąd czerpano inspirację.

– „Miłość niejedno ma imię…” wystawa prezentująca romantyczne wizerunki i portrety na dawnej fotografii ze zbiorów BUWr. W gablotach zaprezentowano XIX-wieczne portrety, zdjęcia ślubne oraz pamiątki opatrzone poezją oraz rekwizytami z epoki.

Obecnie jesteśmy w trakcie przygotowań do prezentacji zbiorów BUWr podczas ponownego otwarcia Auli Leopoldyńskiej, gdzie zostanie zaprezentowana między innymi oryginalna Złota Bulla Leopolda I, którą Biblioteka posiada w swoich zbiorach (wydarzenie planowane na marzec 2022 r.).

Oprócz zabytkowej Bulli, szerszemu gronu odbiorców pragniemy zaprezentować materiały z naszych zbiorów, takie jak:

1. Oryginalne Godło z gmachu Biblioteki Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie (1945 r.)

2. Następujące Dokumenty Życia Społecznego:

  • Pierwsi Pionierzy grupy naukowo-kulturalnej we Wrocławiu, (1945/1946)
  • Oryginalną kartkę z drzwi Uniwersytetu Wrocławskiego, zawierającą informację o przejęciu gmachu budynku Uczelni  przez Ministerstwo Oświaty (1945 r.)

3. Utwór Johanessa Brahmsa Akademische Festouverture c-moll, op. 80, który stanowił wyraz wdzięczności kompozytora wobec Senatu UWr.

1

Numer projektu: [ 3 ] (98 głosów)
Uniwersytet Wrocławski przyjazny ptakom.
Oznakowanie szklanych powierzchni budynków Uniwersytetu Wrocławskiego, o które rozbijają się ptaki.

Opis projektu
Zrobimy tak: W ramach projektu chcemy oznakować szklane powierzchnie (ściany budynków, okna) Uniwersytetu Wrocławskiego, o które zabijają się ptaki. Celem działania jest minimalizacja śmiertelności ptaków rozbijających się o szklane powierzchnie, a tym samym uczynienie z naszej Alma Mater miejsca przyjaznego tej ważnej grupie zwierząt. Znakowanie szyb jest prostą i tanią metodą, którą chcemy rozpropagować jak najszerzej na Uniwersytecie. We współpracy z Fundacją Szklane Pułapki, pokażemy wszystkim, jak można łatwo zmienić szklane powierzchnie, działające jak lustra, na przestrzenie widoczne i tym samym bezpieczne dla ptaków. Tafle, które jednocześnie nie zasłonią światła, potrzebnego nam w codziennej pracy.

Ptaki zachowają życie, będą nas cieszyć swoją obecnością i śpiewem, a my będziemy mieć satysfakcję że zrobiliśmy wszystko, by zminimalizować ich śmiertelność powodowaną przez działania ludzi.

Metoda, którą chcemy zastosować, jest wynikiem badań naukowych, dotyczących widzenia przez ptaki powierzchni transparentnych. Jest tania i  łatwa do wdrożenia. Na zewnętrznej powierzchni szyby, naklejane są znaczniki (najczęściej białe kropki) w postaci pasów (kropki co 5 cm w pasie, odległość między pasami 10 cm). Mamy już wytypowane kilka miejsc na naszym Uniwersytecie, w których regularnie stwierdzano rozbijające się o szyby ptaki. Od takich miejsc chcemy zacząć. Razem ze studentami z Koła Ornitologów zinwentaryzujemy potencjalnie niebezpieczne miejsca dla ptaków na budynkach Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dlaczego i dla kogo? Nasz projekt tworzymy przede wszystkim dla ochrony ptaków, zarówno tych, które stale towarzyszą nam w mieście, ale też dla tych, które korzystają z zieleni miejskiej podczas przelotów. Robimy to także dla Wspólnoty UWr, bo nie godzimy się na tak bezsensowną śmierć ptaków. Kwestia zabezpieczenia szklanych powierzchni Uniwersytetu jest też istotna z punktu widzenia postrzegania  naszej Uczelni. Powinniśmy bowiem służyć przykładem mieszkańcom  Wrocławia, ale też naszym Studentom.

W projekcie weźmie udział grupa inicjatorów projektu, nasi współpracownicy z WNB oraz studenci-wolontariusze. Wspomogą nas członkowie Fundacji „Szklane Pułapki”.

Gdzie? Obecnie znamy 3 budynki należące do Uniwersytetu Wrocławskiego, z oknami, o które regularnie rozbijają się ptaki: budynek przy ul. Kanonia 6-8, , ul. Sienkiewicza 21 (obydwa pod zarządem Wydziału Nauk Biologicznych), lustrzana dobudówka starego budynku przy ul. Cybulskiego 30 (należąca do Wydziału Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska). Na pewno będzie ich więcej.

A od nas… Wytypujemy niebezpieczne dla ptaków powierzchnie i razem ze współpracownikami z WNB oraz studentami, je zabezpieczymy.

Kim jesteście? Jesteśmy grupą przyjaciół i znajomych, pracujących na Wydziale Nauk Biologicznych w różnych jednostkach. Łączy nas miłość do przyrody i zaangażowanie w akcje służące jej ochronie. Zajmujemy się różnymi dziedzinami biologii, ale każde z nas, stara się poznać przyrodę w szerszym zakresie niż nasze zawodowe zainteresowania. Są wśród nas botanicy, entomolodzy i ornitolożka. Wszyscy interesujemy się ptakami i zależy nam na ich ochronie.

4

Numer projektu: [ 38 ] (90 głosów)
Podniesienie kompetencji cyfrowych w zakresie wykorzystywania nowych technologii w pracy i nauce

Opis projektu
Zrobimy tak: Pandemia wprowadziła do naszej codzienności wiele zmian, w tym konieczność posługiwania się nowym narzędziami w pracy i w komunikowaniu się.

Naszym celem jest pokazanie w łatwy sposób jak praktycznie wykorzystać dostępne narzędzia cyfrowe do codziennego wykorzystania w pracy, podczas konferencji czy wykładów.

Całość przedsięwzięcia będzie odbywać się w formule on-line tak, aby cała nasza społeczność mogła uzyskać nieograniczony dostęp.

Większa wiedza to również łatwiejsza praca, kluczem jest tylko nauczenie się jak z niej skorzystać w łatwy i przystępny sposób.

Niezależnie czy jesteś pracownikiem administracyjnym, naukowcem czy studentem – na pewno uzyskasz cenna wiedzę i znajdziesz cenne wskazówki.

Szkolenia będą przeprowadzone przez wykfalifikowanych pracowników, posiadających wieloletnie doświadczenie i kompetencje bez żadnych ograniczeń dla WSZYSTKICH CHĘTNYCH!!!

Dlaczego i dla kogo? Podczas rozmów z pracownikami czy studentami, zadawane są pytania, na które czasami zwykłe zapytanie w Google nie pomoże.

Wiemy jak wiele czasu trzeba poświęcić na zapoznanie się z wieloma funkcjami, dlatego chcemy pokazać na konkretnych przykładach to, co może być pomocne i jest warte poznania, jak choćby organizowanie dużej konferencji w trybie on-line czy hybrydowej.

Od Nas same konkrety, gotowe odpowiedzi na często pojawiające się pytania w przestrzeni UWr, począwszy od spraw związanych z całym zestawem narzędzi Office 365, stworzeniu konferencji on-line i jej promocji poprzez zbudowanie prostej strony z wykorzystaniem CMS Worpdress.

DLA WSZYSTKICH – nie mamy limitów i ograniczeń wystarczy, że będziesz posiadał swoje konto w @uwr.edu.pl

Gdzie? Wszystko będzie on-line, tak by nie tracić czasu na podróże a w spokojnym zaciszu skupić się tylko na poszerzaniu samej wiedzy.

A od nas… Uczelnia badawcza to również ludzie i ich kompetencje, dlatego chcemy wspierać wiedzą w zakresie nowoczesnych technologii w kształceniu studentów oraz pracy pracowników.

Od Nas otrzymasz solidną dawkę wiedzy, konkretne wskazówki i materiały – TWÓJ GŁOS TO DLA NAS CENNE WSPARCIE!!!

Kim jesteście? Wieloletni praktycy, pracujący od wielu lat w dziale IT UWr w różnych miejscach, posiadający ogromną wiedzę techniczną, znający doskonale jak skomplikowane może być prowadzenie prostych czynności w codziennej pracy.

38

Numer projektu: [ 6 ] (86 głosów)
Projekt Sprachcafé – Wrocław spricht Deutsch

Opis projektu
Zrobimy tak: Celem naszego projektu jest wsparcie i rozwój kompetencji i sprawności językowych studentów germanistyki II roku studiów stacjonarnych, którzy studiują filologię germańską od podstaw i są przypisani do tzw. „ścieżki B”, czyli poziomu A1-B1. W porównaniu ze studentami, których umiejętności językowe są na poziomie zaawansowanym („ścieżka A”), studenci ze ścieżki B mierzą się z wieloma trudnościami i wyzwaniami już od pierwszego semestru studiów. O ile podczas nauki w dwóch pierwszych semestrach studenci otrzymują dodatkową pomoc ze strony prowadzących i doktorantów w postaci dodatkowych zajęć w ramach tzw. Tutoriatu, o tyle na drugim roku studiów to wsparcie nie odbywa się w ramach dodatkowych zajęć. Naszym pomysłem chcemy więc uzupełnić tę lukę i dać naszym studentom wsparcie oraz dodatkową możliwość rozwoju językowego.

Nasz projekt obejmuje cykl 8 spotkań w semestrze letnim 2021/2022 oraz 8 spotkań w semestrze zimowym 2022/2023. Połowa spotkań w semestrze to zajęcia konwersacyjne przygotowane przez dwie prowadzące – dr Martę Filipowską oraz dr Ewę Musiał. Zajęcia te odbędą się w murach Instytutu Filologii Germańskiej i będą dotyczyły zagadnień związanych z kulturą, historią, zabytkami i ważnymi postaciami związanymi z Wrocławiem. Cztery pozostałe spotkania to „spotkania na żywo” z kulturą i historią naszego miasta: zaplanowałyśmy wyjście na spektakl w teatrze muzycznym Capitol („Blaszany bębenek” lub „Mock. Czarna burleska”), zwiedzanie Hali Stulecia, Starego Miasta oraz Muzeum Narodowego (wszystkie inicjatywy z przewodnikiem niemieckojęzycznym).

Chcemy również, by po każdym spotkaniu naszej grupy w ramach “Sprachcafé” pozostał realny ślad w przestrzeni zarówno internetowej, jak i stacjonarnej: planujemy założyć grupę na portalu społecznościowym, która stanie się miejscem do tworzenia dokumentacji i relacji ze spotkań czy udziału w wydarzeniach kulturalnych. Chcemy również przygotować wraz ze studentami wystawę w bibliotece IFG dokumentującą cykl semestralnych spotkań, która będzie inspiracją i zachętą do pracy dla kolejnych grup studentów.

Chcemy, by regularne spotkania z naszymi studentami dały im atrakcyjną możliwość nauki języka niemieckiego, wzmocnienie ich pewności siebie w trakcie zajęć dydaktycznych oraz szansę na poznanie miasta, w którym studiują, wraz z jego bogatą ofertą kulturalną i wielowymiarową historią.

Dlaczego i dla kogo? Pomysł na projekt zrodził się w głowie dwóch wykładowczyń, które od kilku lat prowadzą zajęcia ze studentami, których znajomość języka niemieckiego jest na poziomie podstawowym. Obie widzimy trudności, z jakimi zmagają się nasi studenci i ich ogromny wysiłek, który muszą włożyć w dorównanie do poziomu kolegów z zaawansowaną znajomością języka. Wiemy również, że wśród naszych studentów jest bardzo duża grupa pracowitych ludzi, którzy nie boją się wyzwań i ciężkiej pracy, by każdego dnia rozwijać swoje umiejętności. Chcemy im w tym pomóc, zmotywować do dalszej pracy i dać im od siebie to, co mamy najlepsze. Chcemy dla nich stworzyć miejsce spotkań, w którym będą mogli wzmacniać swoje kompetencje. Do współpracy chcemy zaprosić 15 studentów w semestrze letnim 2021/2022 oraz 15 kolejnych studentów w semestrze zimowym 2022/2023. Nasz zespół składa się z dwóch wykładowczyń oraz 3 studentek, i również liczymy się do całej grupy 20 osób ujętych w kosztorysie. O udziale w projekcie zdecyduje kolejność zgłoszeń. Największą wartością tego projektu jest fakt, że po jego zakończeniu w ramach ABO, chcemy kontynuować nasze dzieło z kolejnymi grupami studentów.

Gdzie? Główne miejsce i „centrum dowodzenia” naszego projektu to sale wykładowe Instytutu Filologii Germańskiej. Część spotkań z cyklu zaplanowanych ośmiu spotkań na semestr odbędzie się we wrocławskim teatrze muzycznym Capitol, Muzeum Narodowym, Hali Stulecia oraz na Starym Mieście.

A od nas… Jako organizatorki i uczestniczki projektu gwarantujemy przemyślaną i ciekawą koncepcję przebiegu projektu. Naszym pomysłem jest integracja studentów, wspólne poruszanie się w przestrzeni uczelni, ale i wejście w świat kultury, rozpowszechnianie jej, i co dla nas, germanistek ważne, pokazanie, że język niemiecki może być wykorzystany w wielu obszarach, a jego szlifowanie przyniesie same korzyści w przyszłości. Zapewniamy opiekę merytoryczną, dydaktyczną i językową w ramach projektu, a także gwarantujemy różnorodne materiały, z jakich studenci będą mogli korzystać również w przyszłości. Chcemy dać także inspiracje do nauki języka niemieckiego, wskazać drogi i obszary, w jakich można się poruszać ze zdobytą umiejętnością porozumiewania się w języku niemieckim.

Kim jesteście? Nasz zespół to połączenie wiedzy i doświadczenia wykładowców z pasją i energią naszych studentów. Wspólnymi siłami chcemy dać życie projektowi, który przyniesie wymierne korzyści naszym studentom: dostarczy im wielu materiałów do nauki i bezpośredniego kontaktu z językiem niemieckim, zachęci ich do dodatkowej pracy, zapewni profesjonalne wsparcie merytoryczne i będzie drogowskazem do celu, jakim jest biegła znajomość języka.

Poznajcie nas:

dr Marta Filipowska – adiunkt w Zakładzie Literatury i Kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii XIX i XX wieku. Była studentka Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Christian-Albrechts-Universitat w Kiel, a następnie doktorantka UWr. Ma ogromne doświadczenie w nauczaniu języka niemieckiego, które zdobyła jako lektorka w prywatnych szkołach językowych, a także jako nauczyciel akademicki UWr. Zna również środowisko międzynarodowej korporacji, w którym zdobyła cenne doświadczenie w pracy projektowej. Prywatnie jest mamą dwójki dzieci, uwielbia książki o tematyce psychologicznej, dobrą kawę i wszelkiej maści koty.

dr Ewa Musiał – adiunkt w Zakładzie Literatury i Kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii XIX i XX wieku, absolwentka filologii germańskiej UWr, stypendystka programów DAAD i Erasmus, uczestniczka licznych wyjazdów badawczych i paleograficznych. Swoje językowe doświadczenie zdobywała również w biurze tłumacza przysięgłego, jest autorką tłumaczeń poezji i prozy. Doświadczenie dydaktyczne zgromadziła w szkołach językowych, na prywatnych lekcjach języka niemieckiego i w czasie długoletniej już pracy na Wydziale Filologicznym UWr. Prywatnie żona i mama, uwielbiająca spędzać czas z rodziną lub nad dobrą książką w zaciszu domowego ogrodu.

Hanna Michalik – studentka II roku filologii germańskiej UWr. Pasjonatka języków obcych, zwłaszcza języków germańskich. Przyszła tłumaczka przysięgła. Interesuje się podróżami i grami komputerowymi o charakterze strategicznym. Urodzona Torunianka, która uwielbia pierniki, nauki kosmiczne i gwarę toruńską. Obywatelka świata, która w każdym miejscu na ziemi czuje się jak w domu.

Margareta Kettling – studentka II roku filologii germańskiej UWr. Od niedawna również Junior Translation Specialist w polsko-niemieckiej firmie. Przyszła tłumaczka przysięgła oraz specjalistka ds. public relations. Pasjonatka podróży, jogi i domowej kuchni włoskiej. Wegetarianka oraz miłośniczka zwierząt. W czasie wolnym od nauki i pracy wyjeżdża na wieś na długie spacery lub sięga po interesującą książkę.

Ewa Kwil – studentka II roku filologii germańskiej UWr. Laureatka konkursu recytatorskiego liryki niemieckojęzycznej. Konkurs oraz dalsze kształcenie zainspirowały ją do studiowania germanistyki. W szkole podstawowej i średniej osiągała również wysokie miejsca w zawodach sportowych. Prywatnie uwielbia śpiewać, słuchać rocka alternatywnego, rozwiązywać krzyżówki, tworzyć biżuterię oraz zdobić przedmioty metodą decoupage i quillingu.

7

Numer projektu: [ 42 ] (85 głosów)
Różowe skrzyneczki na UWr

Opis projektu
Zrobimy tak: W ramach projektu chcemy umieścić na wszystkich Wydziałach Uniwersytetu Wrocławskiego, tzw.: Różowe skrzyneczki, w których będą znajdowały się środki higieniczne dla osób menstruujących. Chcemy, aby każda taka osoba miała swobodny dostęp do takich środków. Blisko 21% uczennic i studentek jest zmuszonych wyjść z zajęć z powodu braku podpaski/tamponu, a około 10% w ogólnie nie wychodzi z domu z tego powodu. Uważamy, że wszystkie osoby menstuujące  powinny czuć się swobodnie i móc się spełniać w każdej dziedzinie.

Dlaczego i dla kogo? Pomysł wziął się z naszych życiowych sytuacji, kiedy to my, bądź inne osoby potrzebowały takiego wsparcia w trakcie zajęć. Na naszym Uniwersytecie jest bardzo dużo osób mentruujących, których nie można dyskryminować. Trzeba dać im dostęp do środków higienicznych, aby mogły swobodnie i bez problemów poszerzać swoją wiedzę,

Gdzie? Cały Uniwersytet, kilka miejsc na każdym Wydziale.

A od nas… Zapewniamy zaangażowanie i pilnowanie, aby skrzyneczki były dopełniane i zadbane.

Kim jesteście? Jesteśmy częścią Organizacji Ogólnouniwersyteckiej Równi w Różnorodności, w której zajmujemy się prawami człowieka, prawami zwierząt, ekologią, demokracją i praworządnością. Bliska jest nam potrzeba niesienia pomocy innym.

42

Numer projektu: [ 32 ] (81 głosów)
Rewitalizacja Piwnicy Studenckiej w Instytucie Historii Sztuki UWr, Szewska 36

Opis projektu
Zrobimy tak: W ramach projektu chcielibyśmy wyremontować i wyposażyć salę naszego Instytutu, znajdującą się na kondygnacji -1, zwaną powszechnie piwnicą. Celem naszego pomysłu/projektu jest przywrócenie dawnego klimatu sali, która umożliwiała niegdyś studentom spędzanie razem czasu we wspólnej przestrzeni, wypoczywanie, realizowanie różnych projektów z wykorzystaniem jej wnętrza, takich jak np. wernisaże, czy spotkania Studenckiego Koła Naukowego naszego Instytutu, a także okazjonalne wykorzystywanie pomieszczenia do funkcji dydaktycznych. Obecnie w naszym Instytucie brakuje miejsca w którym studenci mogliby wypocząć, zjeść posiłek w przerwie między zajęciami, napić się kawy i herbaty, czy po prostu porozmawiać z przyjaciółmi w miłej atmosferze. Aktualnie jedynym miejscem oczekiwania na kolejne zajęcia dla studentów naszego Instytutu są ciasne korytarze z niewystarczającą liczbą ławek oraz wąskie schody, na których często siedzą studenci, spożywając posiłek. Planujemy przywrócić dawny wygląd pomieszczenia w piwnicy, wymienić tynki (w miejscach koniecznych), pomalować ściany, kupić nowe krzesła oraz wygodne pufy, czajnik elektryczny/ekspres oraz kuchenkę mikrofalową. Takie miejsce z pewnością byłoby wymarzoną przestrzenią do wspólnej rozmowy, pracy, pomogłoby studentom (różnych pokrewnych kierunków) zbliżyć się do siebie, być miejscem do tworzenia wspólnych projektów.

Dlaczego i dla kogo? Chcemy zrealizować ten projekt, ponieważ jest on szansą przywrócenia dawnej świetności tego wnętrza piwnicy. Pomysł wziął się z ogromnej potrzeby wspólnego miejsca. Projekt tworzymy dla wszystkich studentów, nie tylko historii sztuki, ale też innych kierunków, korzystających z budynku (muzykologii, kulturoznawstwa), czy studentów „z sąsiedztwa” (historii, archeologii, etnologii) oraz pracowników naszego Instytutu i Wydziału.

Gdzie? Instytut Historii Sztuki, ul. Szewska 36, pomieszczenie piwnicy z towarzyszącym aneksem socjalnym.

A od nas… Z naszej strony zapewniamy zaangażowanie studentów, którzy marzą o wspólnej przestrzeni do użytkowania i realizowania swoich planów, i którzy będą o tę przestrzeń dbać, realizować tam wernisaże, spotkania, zajęcia dydaktyczne.

Kim jesteście? Jesteśmy studentkami i pracownikami badawczo-dydaktycznymi Uniwersytetu Wrocławskiego w Instytucie Historii Sztuki.

32